Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaCine News

Έρχεται η νέα νομοθεσία για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής
Κάτι κινείται επιτέλους στη χώρα μας προς την κατεύθυνση προσέλκυσης ξένων παραγωγών αλλά και την ουσιαστική ενίσχυση εγχώριων οπτικοακουστικών σχεδίων.

Μετά από δημόσια διαβούλευση την περασμένη άνοιξη, ολοκληρώθηκε και έχει ήδη κατατεθεί προς συζήτηση στη Βουλή, ένα νέο πολυνομοσχέδιο με εισήγηση του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, στις διατάξεις του οποίου περιλαμβάνεται και η ενίσχυση του οπτικοακουστικού τομέα, μέσω της παροχής επενδυτικών κινήτρων κυρίως με τη μορφή cash rebates. Βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, η αύξηση και βελτίωση των συνθηκών απασχόλησης στον οπτικοακουστικό τομέα που έχει υποστεί καθίζηση στη χώρα μας, η ανάπτυξη  και άλλων περιοχών πέραν της Αττικής και βέβαια η περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού.

Ειδικότερα, προβλέπεται επιστροφή 25% και μέχρι ύψους 5 εκατ. ευρώ για τις δαπάνες παραγωγών οποιασδήποτε μορφής έχουν γυριστεί στην Ελλάδα με minimum προϋπολογισμό 100 χιλιάδων ευρώ, εναρμονίζοντας το εγχώριο κανονιστικό πλαίσιο με την τρέχουσα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και βέβαια έχοντας λάβει υπόψη τα επικρατούντα και δοκιμασμένα με επιτυχία επενδυτικά μοντέλα άλλων χωρών (Βρετανίας, Μάλτας, Ιταλίας, κ.α).

Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Λευτέρη Κρέτσο, το νομοσχέδιο ήδη συζητείται στις Επιτροπές της Βουλής και αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση την επόμενη εβδομάδα, πιθανόν στις 3 ή 4 Αυγούστου.

Κι όταν λέμε οπτικοακουστικός τομέας περιλαμβάνουμε σχεδόν τα πάντα, ταινίες, τηλεοπτικές παραγωγές, ταινίες animation και πλατφόρμες video games που βέβαια θα πληρούν κάποιες προϋποθέσεις που θα τα χαρακτηρίζουν πολιτιστικά προϊόντα και θα αξιολογούνται με ένα σύστημα τύπου credit scoring.

Η παραπάνω αξιολόγηση θα γίνεται από το νεοσυσταθέν Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) το οποίο, όπως δήλωσαν οι αρμόδιοι (Ο Γενικός Γραμματέας  κ. Κρέτσος και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ Πάνος Κουάνης) δεν είναι ένας πολιτιστικός οργανισμός που έρχεται να υποκαταστήσει το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΕΚΚ αλλά ένα σύγχρονο εργαλείο ενίσχυσης, απλοποίησης και σύμπτυξης των διαδικασιών, η λειτουργία του οποίου θα είναι διυπουργική (εκτός από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης συμμετέχουν τα υπουργεία Πολιτισμού, Παιδείας, Ανάπτυξης και Οικονομίας).

Σύμφωνα εξάλλου με τους παραπάνω το Υπουργείο Πολιτισμού ήταν εξαρχής ενήμερο για τη σύνταξη του νομοσχεδίου το οποίο δεν χαράσσει κινηματογραφική πολιτική αλλά επενδυτική στρατηγική.  Η κινηματογραφική πολιτική παραμένει στην ευθύνη του ΕΚΚ το οποίο, παρά τα τρέχοντα ανοιχτά θέματα, θα εξακολουθήσει και πρέπει να εξακολουθήσει να υπάρχει και να ενισχυθεί. Εξάλλου η όποια υπαγωγή  σχεδίου στο νέο φορέα δεν αποκλείει τη δυνατότητα χρηματοδότησης και από άλλους φορείς στα πλαίσια του εκάστοτε πλαφόν που ισχύει για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ (σήμερα 50% του προϋπολογισμού που φθάνει υπό προϋποθέσεις το 60 και 70%)

Σε ερώτηση σχετικά με τη στελέχωση των υπηρεσιών του ΕΚΟΜΕ, οι αρμόδιοι απάντησαν ότι θα στελεχωθεί από εξειδικευμένα στελέχη του δημοσίου (πρώην εργαζόμενους των φορέων ΙΟΜ και ΕΟΑ που καταργήθηκαν, είτε εργαζόμενους στην ΕΡΤ) με αυστηρά τεχνοκρατικά κριτήρια.

Το budget της 5ετίας 2017-2022 υπολογίζεται σε 450 εκατομμύρια ευρώ, ένα πολύ αξιόλογο ποσό το οποίο θεωρείται επαρκές λαμβάνοντας υπόψη και το παραπάνω πλαφόν των 5 εκ. ευρώ. Με την ελπίδα πάντα να μην έχει αντιρρήσεις η Τρόικα που «βγάζει σπυριά» όταν υποπτεύεται δημοσιονομικές παρεμβάσεις.  Εν πάσει περιπτώσει, το ποσοστό του εγχώριου ΑΕΠ που επενδύεται σε δημιουργικούς κλάδους της βιομηχανίας είναι σήμερα 1,4 %, έναντι μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης 2,8%. Οι συγκρίσεις είναι συντριπτικές!

Οι επιχορηγήσεις θα παρέχονται είτε σε παραγωγούς με έδρα στην Ελλάδα είτε σε ξένες παραγωγές μέσω εγχώριων συνεργαζόμενων επιχειρήσεων. Το ποσοστό θα υπολογίζεται μετά την πιστοποιημένη ολοκλήρωση των εργασιών και τη βεβαίωση της συμμόρφωσής τους με το υποβληθέν σχέδιο, στη βάση ποσοστού επί της αξίας των δαπανών της παραγωγής που υλοποιήθηκαν στην ελληνική επικράτεια.

Πάντως, η λίστα με τα πολιτιστικά κριτήρια είναι σαφής και αρκετά αυστηρή έτσι ώστε να αποκλείονται άμεσα και συνοπτικά παραγωγές που δεν θα τα πληρούν και θα επιτυγχάνουν χαμηλό σκορ.

Και όπως τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας «Με το νομοσχέδιο γίνεται μια σημαντική αρχή.  Είμαστε χαρούμενοι αλλά δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε. Υπάρχει πολλή δουλειά μπροστά μας».

Εν αναμονή λοιπόν της ψήφισης ενός νέου σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο μάλιστα έτυχε, κατά τους αρμόδιους, ευρείας και θετικής αποδοχής από διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς, ας ευχηθούμε αυτή τη φορά κάτι να αλλάξει και ο πολιτισμός να κερδίσει έστω και λίγο από το χαμένο του έδαφος στην πολύπαθη χώρα μας. 

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: NAN/5