58ο ΦΚΘ: Το παρελθόν, το μέλλον και ο πανταχού παρών Θάνατος

 

Το παρελθόν είναι ένδοξο και το απώτερο παρελθόν ακόμη πιο «ένδοξο», τουλάχιστον για τον ηλικιωμένο συνταξιούχο τηλεοπτικό αστέρα (χουντικών προφανώς καταβολών) που έχει παντρευτεί τη Σοφία, χήρα από τη Ρωσία που δούλευε σ αυτόν ως οικιακή βοηθός. Είναι το θρυλικό καλοκαίρι του 2004, η τελευταία αναλαμπή δόξας για την Ελλάδα και στο σπίτι καταφθάνει ο μικρός γιος της Σοφίας ο Μίσα, αγνοώντας την πραγματικότητα, αγνοώντας τελείως τη χώρα που έρχεται και διεκδικώντας με πάθος την αποκλειστικότητα της μητέρας του. Η σύγκρουση, μέσα σε ένα κλίμα παραλόγου και σουρεαλιστικών φαντασιώσεων του αμίλητου μικρού Ρώσου, θα είναι αναπόφευκτη. Η δεύτερη ταινία της Ελίνας Ψύκου μετά την Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά είναι πολύ εντυπωσιακή οπτικά, σωστά δομημένη σκηνοθετικά αλλά όχι και τόσο σαφής στις εμφανώς πολλαπλές σεναριακές προθέσεις της. Έρχεται πάντως στη Θεσσαλονίκη με το μεγάλο βραβείο της επιτροπής για καλύτερη ξένη ταινία από το Φεστιβάλ της Tribeca και η αλήθεια είναι ότι οι εικόνες της σε στοιχειώνουν για πολλές ώρες μετά την προβολή…

Πρόγραμμα Επόμενων Προβολών Φεστιβάλ: ΤΟΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ 9 Νοεμβρίου 2017 22:15

Η ταινία θα προβληθεί προσεχώς στις αίθουσες σε διανομή της One from the Heart. 

Ο γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου (Ελλάδα/Γαλλία/Βουλγαρία -2017, 111΄)

 

 

Κάνοντας μια προβολή σε ένα σχετικά κοντινό μέλλον, βρισκόμαστε στον αστραφτερό και αποστειρωμένο κόσμο του LifeGuidance. Μια μελλοντολογική κλινική μελέτη της εφαρμογής των επιταγών του καπιταλισμού στο συναισθηματικό κόσμο των ανθρώπων. Γιατί όπως στην οικονομία οι αποδόσεις πρέπει συνεχώς να βελτιώνονται έτσι και οι άνθρωποι πρέπει συνεχώς να έχουν περιθώρια «καλυτέρευσης». Και όποιος αρνείται θα πρέπει να περάσει από τα ειδικά σεμινάρια της ιδιωτικής εταιρείας «Καθοδήγηση Ζωής ΑΕ». Ένας θαυμαστός νέος κόσμος, βγαλμένος από coffeetable άλμπουμ εσωτερικής διακόσμησης, όπου απουσιάζει κάθε ίχνος ζωής, ανθρωπιάς και συναισθηματικής εμπλοκής. Δυστυχώς για τη σκηνοθέτη Ρουθ Μάντερ, μοιάζει να παρασύρθηκε από την τελειότητα της κατασκευής της και παρέλειψε να εμψυχώσει την αφήγησή της με τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα εμπλέξουν το θεατή με τον κυνηγημένο ήρωά της και δεν θα τον αφήνουν παθητικό θαυμαστή ψυχρών καρτ-ποστάλ. Δεν μπορεί κανείς πάντως να αμφισβητήσει την τελειότητα της φωτογραφίας της ταινίας. 

Καθοδήγηση Ζωής A.E. (Life Guidance) της Ρουθ Μάντερ (Αυστρία -2017, 101΄)

 

 

Και ερχόμαστε στο παρόν και στις όψεις του Θανάτου που ορίζει τις μυθοπλασίες του.

 

 

Ο Πάολο Βίρτζι επανέρχεται στη θεματική road Movie της Τρελής Χαράς με το συγκινητικότατο TheLeisureSeeker. Πρώτη αγγλόφωνη παραγωγή για τον ταλαντούχο Ιταλό σκηνοθέτη με ένα ερμηνευτικό δίδυμο κορυφής. Έλεν Μίρεν και Ντόναλντ Σάδερλαντ. Ηλικιωμένοι Αμερικανοί μεσοαστοί της Μασαχουσέτης. Εκείνη εμφανώς ασθενής, εκείνος με προχωρημένη άνοια. Κοινός τόπος η αρρώστια αλλά και ένας μεγάλος απέραντος έρωτας ζωής. Το ηλικιωμένο ζεύγος λοιπόν, αντί να καθήσει στις πολυθρόνες του και να περιμένει το μοιραίο, αποφασίζει να πάρει το παλιό του Winnebago και να ταξιδέψει μέχρι τη Φλόριντα και το διατηρητέο σπίτι του Χέμινγουει, λογοτέχνη στον οποίο ήταν εξειδικευμένος εκείνος, όντας διάσημος καθηγητής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο. Ένα roadtrip ζωής (και θανάτου) παρέα με τις αναμνήσεις σε μορφή slides και με πολλά «ξεκαθαρίσματα» με το παρελθόν. Κορυφαίο ερμηνευτικά, δεν αφήνει κανέναν θεατή ασυγκίνητο με το υπέροχο φινάλε του. Αγάπη και αξιοπρέπεια…

Η ταινία θα προβληθεί προσεχώς στις αίθουσες σε διανομή της Strada Films. 

Ταξίδι Αναψυχής (The Leisure Seeker) τουΠάολοΒίρτσι (Ιταλία -2017, 112΄)

 

 

Σε μια άλλη γωνιά του κόσμου, ο Θάνατος χτυπά εξίσου απρόβλεπτα και άδικα αλλά είναι οι επιλογές των ανθρώπων που οδηγούν σ αυτόν και όχι κάποιο βαρύ πεπρωμένο ή κάποια αναπόφευκτη μοίρα. Στην ταινία του Ιρανού Βαίντ Τζαλιλβάντ “Ούτε όνομα ούτε υπογραφή” ένας ιατροδικαστής που εμπλέκεται ένα βράδυ σε τροχαίο όπου τραυματίζεται ελαφρά ένα αγοράκι, βλέπει την καθημερινότητά του να ανατρέπεται όταν την επόμενη μέρα βρίσκεται αντιμέτωπος με το πτώμα του αγοριού στο νοσοκομείο και με τις τύψεις του για τη συμπεριφορά του. Από την άλλη η οικογένεια του παιδιού διαλύεται όταν ανακύπτει ότι αιτία θανάτου ήταν οξεία τροφική δηλητηρίαση, κάτι που φέρνει τον πατέρα του αντιμέτωπο με μια φοβερά ανεύθυνη πράξη. Και το ένα φέρνει το άλλο και ο θεατής απολαμβάνει μια ακόμη εξαιρετική μελέτη ηθών και χαρακτήρων της σχολής Φαραντί. Συγκλονιστικό στην εξέλιξη του το φιλμ υποστηρίζεται από σπουδαίες ερμηνείες και κρατάει συχνά τον θεατή στην άκρη του καθίσματος. 

Ούτε όνομα ούτε υπογραφή (Bedoune Tarikh, bedoune emza) του Vahid Jalilband (Ιράν -2017, 104΄) 

 

Και το Φεστιβάλ συνεχίζεται όλο και πιο ενδιαφέρον…