L’apparition – Το Όραμα

Παραγωγή: Γαλλία – 2018

Διάρκεια: 140 λεπτά

Βαθμολογία: * * * 

Είδος: Ψυχολογικό Δράμα 

Σκηνοθεσία: Xavier Giannoli 

Πρωταγωνιστούν: Vincent Lindon, Galatéa Bellugi, Patrick d'Assumçao, Anatole Taubman, Elina Löwensohn, Claude Lévèque, Gérard Dessalles, Bruno Georis, Alicia Hava. 

Υπόθεση: Ο Ζακ, φημισμένος ρεπόρτερ σε μεγάλη γαλλική εφημερίδα, καλείται από το Βατικανό για να αναλάβει μια ιδιαίτερη αποστολή: να διευθύνει μια ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί για να ερευνήσει, βάσει θεσμοθετημένων από την Καθολική Εκκλησία κανόνων, την εγκυρότητα του οράματος μιας έφηβης σε ένα μικρό γαλλικό χωριό. Η φήμη του οράματος έχει κάνει το μικρό χωριό να σφύζει από πιστούς και προσκυνητές που συρρέουν για να δουν την μικρή Άννα που ισχυρίζεται ότι εμφανίστηκε στη ίδια η Παρθένος Μαρία. Ο Ζακ, αντιμέτωπος με τις αντικρουόμενες οπτικές των μελών της Επιτροπής, κληρικών και σκεπτικιστών, σταδιακά ανακαλύπτει τα κρυμμένα κίνητρα της Ιερής Εμφάνισης και νιώθει τις πεποιθήσεις του να κλονίζονται.

Όχι ακριβώς η ταινία που θα περίμενε κανείς από τον Ξαβιέ Τζιανολί, δημιουργό της Μαργκερίτ (γαλλική βερσιόν της Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς), που κατασκευάζει ένα εκκλησιαστικό θρίλερ με διακύβευμα την ίδια την πίστη! Από τη μια η δογματική θρησκευτική πίστη των Ιερωμένων και των ακολούθων τους, από την άλλη η κλονισμένη πίστη του δημοσιογράφου μπροστά στην ανθρώπινη αγριότητα που βιώνει μέσα από τα πολεμικά ρεπορτάζ του και στη μέση η αθωότητα ενός αμνού του Θεού, οι πλάτες του οποίου μοιάζουν πολύ εύθραυστες για να σηκώσουν το βάρος του μηνύματος που τους ανατέθηκε. Η Καθολική Εκκλησία παρουσιάζεται υποβλητικά ως τεράστιος υπερκρατικός μηχανισμός με τους διαδρόμους, τις πολιτικές της αποφάσεις και τα απροσπέλαστα αρχεία της, ως ένας θρησκευτικός μηχανισμός που δεν παράγει πίστη αλλά εξουσία ελέω Θεού. Και όλο αυτό ο Τζιανολί καταφέρνει να το υποβάλει στο θεατή χωρίς να μπορεί κάποιος να του προσάψει αντικληρικές κατηγορίες.

Η ταινία κινείται σε αργούς ρυθμούς ωστόσο η μελέτη σε βάθος των χαρακτήρων και των αποχρώσεων της πίστης καθενός από αυτούς, την οποία επιτυγχάνει ο Τζιανολί, είναι μοναδική. Ίσως τραβάει παραπάνω σε διάρκεια από όσο θα χρειαζόταν όμως μιλάμε για μεγαλόπνοο σινεμά που συγγενεύει περισσότερο με το θεολογικό σύμπαν του Κισλόφσκι παρά με το αστυνομικό μυστήριο του Κώδικα Ντα Βίντσι, αν και οι χαρακτηρολογικές ομοιότητες του Ζακ με τον καθηγητή Λάνγκτον είναι αρκετές.

Υπέροχοι και οι δύο πρωταγωνιστές, τόσο ο Βενσάν Λιντόν ως Ζακ όσο και η Γκαλατεά Μπελουτζί ως Άννα, χρησιμοποιούν με απόλυτη επιτυχία βλέμματα και χειρονομίες για να μεταδώσουν ο καθένας τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται ως χαρακτήρες το βαρύ φορτίο της αληθινής πίστης. Και σχεδόν καθηλώνουν το θεατή. Το φινάλε, ανατρεπτικό και λυτρωτικό έρχεται να κλονίσει αρκετά από όσα διαδραματίστηκαν και να εμφυσήσει την χαμένη εσωτερική πίστη σε όλους. Όχι ταινία για αγνωστικιστές, ανυπόμονους και εχθρούς της Γαλλοφωνίας θα αποζημιώσει όλους τους υπόλοιπους μέρες που έρχονται…Είτε πάνε στην Τήνο για προσκύνημα είτε όχι… 

Διανομή: Σπέντζος Φιλμ 

Στις αίθουσες από 22.03.18