Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο «αποφασίζει και διατάσσει» ;

Το BBC το ξέρετε; Το ξέρετε! Τον Παρκ Τσαν Γουκ του Oldboy τον ξέρετε; Τον ξέρετε! Τον Τζον Λε Καρέ τον ξέρετε; Τον ξέρετε κι αυτόν και τον έχετε διαβάσει ξανά και ξανά.

Ε λοιπόν το ΚΑΣ ή δεν τους ξέρει ή τους σνομπάρει θεαματικά. Η (εξαιρετικά προσοδοφόρα) χρήση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για ένα 12ωρο την Πέμπτη 12 Απριλίου από συνεργείο του BBC για γυρίσματα μίνι σειράς βασισμένης στη Μικρή Τυμπανίστρια του Λε Καρέ με σκηνοθέτη τον διάσημο Κορεάτη δημιουργό ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ κατά πλειοψηφία. Γιατί; Γιατί θα έχει λέει πολλούς τουρίστες που θα εμποδιστούν από το συνεργείο από το να θαυμάσουν τις αρχαιότητες. Ή γιατί το έργο δεν συνάδει με το χώρο (μήπως επειδή παρουσιάζει Παλαιστινίους τρομοκράτες όπως λέγεται ότι ακούστηκε στη συνεδρίαση).

Χαστούκι λοιπόν στις προσπάθειες που γίνονται από το Υπουργείο ΨΗΠΤΕ με το νεοσύστατο ΕΚΟΜΕ αλλά και το Hellenic Film Comission του ΕΚΚ που έκανε τις διαπραγματεύσεις για την προσέλκυση της παραγωγής.

Φυσικό ήταν να ακολουθήσει κατακραυγή και οργισμένες δηλώσεις και ανακοινώσεις.

Σταχυολογούμε:

Ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας κ. Λευτέρης Κρέτσος απάντησε σε υψηλούς τόνους στην απόφαση του ΚΑΣ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων τα παρακάτω:

«H άρνηση του ΚΑΣ να χορηγήσει άδεια γυρισμάτων στο BBC και στον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Παρκ Τσαν Γουκ στο Σούνιο, για την μίνι σειρά The Little Drummer Girl, αναδεικνύει για μία ακόμα φορές τις παθογένειες που έχουμε ως χώρα. Μετά από την πολυετή οικονομική κρίση που ισοπέδωσε την οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας μας, που άφησε χιλιάδες εργαζόμενους στη βιομηχανία του θεάματος άνεργους, και τους υπόλοιπους να δουλεύουν υπο-αμοιβόμενοι, σε άθλιες εργασιακές συνθήκες, και την ίδια στιγμή που ολόκληρος ο ελληνικός λαός κάνει υπερπροσπάθεια για να υπερβούμε, όλοι μαζί, την περίοδο της επιτροπείας, με μία μόνο αξιολόγηση να μας χωρίζει από την οριστική έξοδο από τα μνημόνια, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρμενίζει σε δικές του ήρεμες θάλασσες σαν να μην έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια απολύτως τίποτα. Αλλιώς δεν εξηγείται η σπουδή να απορριφθεί, με συνοπτικές διαδικασίες, και χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές, συμβιβαστικές λύσεις … Τεκμαίρεται λοιπόν πως η κακή αυτή απόφαση δεν αντανακλά τα οποιαδήποτε προβλήματα επιμελητείας, αλλά προβλήματα νοοτροπίας του φορέα που έλαβε την εν λόγω απόφαση. Εάν μάλιστα αληθεύει το ρεπορτάζ ότι υπήρξε μέλος του ΚΑΣ που εξέφρασε την άποψη  ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν συνάδει με τον χώρο, τότε σύσσωμο το ΚΑΣ θα έπρεπε να παραιτηθεί για λόγους δεοντολογίας. Δεν είναι δυνατόν σε μια χώρα της Ε.Ε, εν έτει 2018, να γίνονται προσπάθειες να ασκηθεί τέτοιου είδους λογοκρισία ανάλογα με τις καλλιτεχνικές προτιμήσεις του καθενός…»

Σε ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που χαιρετίζει την έναρξη λειτουργίας του ΕΚΟΜΕ αναφέρονται και τα εξής « Είναι λοιπόν, τουλάχιστον απογοητευτικό, να χρειάζεται προσωπική υπουργική παρέμβαση και κινητοποίηση του κινηματογραφικού χώρου, για να εγκριθεί ένα αίτημα γυρισμάτων σε αρχαιολογικό χώρο. Ιδίως όταν προέρχεται από έναν ιστορικό και διεθνώς αναγνωρισμένο για την ποιότητα των παραγωγών του τηλεοπτικό σταθμό, όπως το BBC. Είναι πάγια θέση μας πως ανάλογα φαινόμενα άγνοιας και αδιαφορίας, θα εξαλειφθούν μόνο με τη θεσμοθέτηση ενός ενιαίου, δίκαιου και ανεξάρτητου πλαισίου λειτουργίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υποστηρίζουμε κάθε πρωτοβουλία που έχει αυτόν τον προσανατολισμό».

Το ΔΣ της Ένωσης Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου  (ΕΣΠΕΚ) σημειώνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του: «Για άλλη μια φορά φαίνεται η έλλειψη σχεδιασμού και συντονισμού κινηματογραφικής πολιτικής στη χώρα μας. Κάθε θετική πρωτοβουλία, όπως η δημιουργία και λειτουργία του ΕΚΟΜΕ, κινδυνεύει να αχρηστευθεί  από την υπάρχουσα  γραφειοκρατία την έλλειψη διευκολύνσεων από δημόσιους φορείς   και την παρωχημένη αντίληψη για τη πολιτιστική διαχείριση μνημείων σε σχέση με τη δημιουργία κινηματογραφικών και  οπτικοακουστικών έργων. Από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα κάθε, νόμος για το κινηματογράφο, όπως και ο ισχύον  αναφέρει στο πρώτο του άρθρο: «Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού έχει τη γενική αρμοδιότητα και εποπτεία για όσα θέματα σχετικά με την κινηματογραφική τέχνη…».  Είναι καιρός το ΥΠΠΟΑ και η υπουργός να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Τέλος υπενθυμίζουμε ότι οι αποφάσεις του ΚΑΣ είναι γνωμοδοτικού χαρακτήρα και την τελική απόφαση την παίρνει ο/η  εκάστοτε υπουργός. Επομένως εγκρίνεται ή απορρίπτεται ένα αίτημα από τον/την  υπουργό μετά από εισήγησή του ΚΑΣ, εκτός αν πλέον το ΚΑΣ υποκαθιστά την υπουργό».

 

Και τέλος το  καθ’ ύλην αρμόδιο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου εξέδωσε Δελτίο τύπου όπως σημειώνονται μεταξύ άλλων: «Ένα χρόνο μετά την σύσταση του Hellenic Film Commission, της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΕΚΚ για την προβολή της Ελλάδας και την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, αρνητικές αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέναντι σε αντίστοιχα αιτήματα, τόσο υψηλού κύρους, δυσχεραίνουν το έργο του. Η εξέλιξη της συνεδρίασης του ΚΑΣ, την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018, ως προς την συγκεκριμένη παραγωγή, σε μια στιγμή που η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργαλείων (ενεργό Film Commission, επενδυτικό κίνητρο), δημιουργεί εμπόδια στην προσπάθεια να γίνει επιτέλους πράξη η «προσέλκυση διεθνών παραγωγών».

Σημειώνεται επίσης από το ΕΚΚ ότι τον Νοέμβριο του 2017, σε εκδήλωση του European Film Commissions Network στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η κ. Petra Kammerevert, Ευρωβουλευτής και Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας, δήλωσε: «Το 2018 θα είναι Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Δεν ήταν εύκολο να το κερδίσουμε. Οι αρχαιολογικοί χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς θα έπρεπε να αξιοποιούνται περισσότερο στις ταινίες διότι εκεί αναδεικνύονται με εκπληκτικό τρόπο και δημιουργούν συναισθηματικούς δεσμούς με το κοινό».

Η κατακραυγή μάλλον έφερε αποτέλεσμα αφού την επόμενη Τρίτη στην νέα συνεδρίαση του ΚΑΣ αναμένεται να δοθεί η αιτούμενη άδεια, βάσει νέας «βελτιωμένης» πρότασης των ενδιαφερόμενων. Έτσι για να σωθούν τουλάχιστον τα προσχήματα και να πάψουμε να αυτογελοιοποιούμαστε ως χώρα. Φαντάζεστε τον Παρκ Τσαν Γουκ να προσπαθεί να πείσει το «Ιερατείο» ότι θα σεβαστεί τα όσια και ιερά μας προκειμένου να κάνει τη δουλειά του; Έλεος!