Ready Player One

Παραγωγή: ΗΠΑ – 2018

Διάρκεια: 140 λεπτά

Βαθμολογία: * * * * 

Είδος: Περιπέτεια Φαντασίας 

Σκηνοθεσία: Steven Spielberg 

Πρωταγωνιστούν: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T.J. Miller, Simon Pegg, Mark Rylance, Philip Zhao, Win Morisaki, Hannah John-Kamen, Ralph Ineson, Susan Lynch, Clare Higgins. 

Υπόθεση: Το 2045 η ανθρωπότητα, όση τουλάχιστον έχει καταφέρει να επιβιώσει από τις πολεμικές και οικολογικές καταστροφές, βρίσκεται υπό κατάρρευση. Η σκληρή και άθλια πραγματικότητα με την εταιρεία IOI να επικρατεί παντού, σκλαβώνοντας κυριολεκτικά τους ανθρώπους που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά, σπρώχνει όλο και περισσότερους να καταφεύγουν στην εικονική πραγματικότητα του κόσμου του OASIS. Πρόκειται για ένα επεκτατικό σύμπαν εικονικής πραγματικότητας που δημιουργήθηκε από τον ευφυή αλλά εκκεντρικό και εσωστρεφή Τζέιμς Χάλιντεϊ που, πεθαίνοντας, κληροδότησε την αμύθητη περιουσία του στο πρώτο άτομο που θα βρει ένα ψηφιακό πασχαλινό αυγό, κρυμμένο κάπου στο OASIS. Για να βρεθεί το αυγό, ένας παγκόσμιος διαγωνισμός ξεκινά που καθηλώνει όλο τον κόσμο. Όταν ένας νεαρός από το Κολόμπους του Οχάιο, ο Γουέιντ Γουάτς αποφασίζει να πάρει μέρος στον διαγωνισμό, δεν έχει ιδέα σε τι περιπέτεια πάει να μπλεχτεί. Οι κίνδυνοι τους οποίους θα αντιμετωπίσει όμως πιο πολύ αφορούν τον αληθινό κόσμο παρά τον εικονικό…

Δυο κόσμοι, δυο πραγματικότητες, δύο δραστήρια μυαλά αλληλοσυμπληρώνονται σ αυτή την επιστροφή του μάγου των εικόνων στον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας. Η ταινία του βασίζεται στο μυθιστόρημα του Έρνεστ Κλάιν, «Αν Είσαι Έτοιμος, Πάτα Enter» (στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη) ο οποίος Κλάιν δηλώνει ότι βασική του επιρροή για τη συγγραφή του ήταν…το σινεμά του Σπίλμπεργκ του ίδιου. Μια ταινία προϊόν καλλιτεχνικού αντιδάνειου λοιπόν που οι άπειρες αναφορές της στα 80s και εξής την καθιστούν αυτόματα μνημείο πολιτιστικής μνήμης και Pop κουλτούρας. Αναφορές στο Matrix (το avatar του νεαρού πρωταγωνιστή είναι φτυστό ο Κιάνου Ριβς) στο Chocolate Factory μέσα από την παρεμφερή με τον Willy Wonka προσωπικότητα του Χάλιντεϊ, στο Back to the Future, στα pop τραγούδια της εποχής του Τζακσον και των Bee Gees και σε πολλά άλλα, με κορυφαίο επίτευγμα (από κάθε άποψη) τη virtual reality επιστροφή των ηρώων στη Λάμψη του Κούμπρικ, μια σεκάνς που είναι προορισμένη να περάσει στην Ιστορία του Κινηματογράφου με την εφευρετικότητά της και την γνήσια λατρεία της για τη μεγαλοφυία του Κούμπρικ.  

 

Ταυτόχρονα όμως η ταινία παραθέτει την αγωνία του δημιουργού της για την πορεία της ανθρωπότητας, σκιαγραφώντας μια εφιαλτική εξαθλιωμένη κοινωνία στο έλεος παντοδύναμων πολυεθνικών που σκλαβώνουν κυριολεκτικά τους οφειλέτες τους σε εικονικά κάτεργα. Καλή ώρα όπως στη σημερινή εποχή της κρίσης και της θεοποίησης του χρήματος. Σ αυτή την αθλιότητα ο κόσμος απαντά με τη φυγή στην εικονική Όαση, δημιούργημα ενός αγαθού, εσωστρεφή πολυεκατομμυριούχου που δεν άντεχε να αντιμετωπίσει τον αληθινό κόσμο και έτσι σχεδίασε έναν άλλο δικό του εικονικό. Ένα κόσμο απελευθερωτικό όπου ο καθένας έχει το δικό του avatar και μπορεί να κάνει ή να φανταστεί ό.τι θέλει. Ένα κόσμο που πεθαίνοντας θέλει να τον κληροδοτήσει σ αυτόν που θα μπορέσει να φέρει επάξια το βάρος της συνέχισής του.

Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ένα ακόμη αριστούργημα του μεγαλύτερου εν ζωή (μαζί με τον Σκορσέζε) Αμερικανού σκηνοθέτη, αν δεν τραβούσε κάπως σε διάρκεια τις virtual πολεμικές αντιπαραθέσεις που ίσως να χαροποιούν το νεότερο κοινό, ωστόσο διαταράσσουν ελαφρά την αφηγηματική ισορροπία.

Μεγάλο θέαμα από κάθε άποψη, τρομερά εφέ, ατμοσφαιρική φωτογραφία, εκπληκτικό μοντάζ, Μαγεία με κεφαλαίο Μ. Όλα στην υπηρεσία της ουσίας όμως. Μπορεί να παίζει την τεχνολογία στα δάκτυλα ο 72χρονος πλέον Σπίλμπεργκ ωστόσο δεν την εξιδανικεύει στις ιστορίες του, προτιμώντας να τη χρησιμοποιεί για να φωτίσει καλύτερα το μήνυμά του για το μοναδικό και ανεπανάληπτο της αληθινής ζωής. Με συγκίνηση, χιούμορ και δέος, τοποθετεί την ανθρώπινη πλευρά της pop κουλτούρας στο κέντρο των ιστοριών του και δεν σταματά να την αποθεώνει μέχρι το τέλος.

Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να επανέλθει κανείς στην ταινία το 2027, χρονιά γέννησης του βασικού της ήρωα, για να δει πώς θα φαίνεται τότε στο κοινό. Δεν είναι και πολύ μακριά εξάλλου, αν εν τω μεταξύ δεν έχουμε τινάξει στον αέρα τον πλανήτη.

Διανομή: Tanweer

Στις αίθουσες από 29.03.18