Η κινηματογραφική εβδομάδα από 6 Σεπτεμβρίου

 

Όταν προβάλλεται σε επανέκδοση μια ταινία όπως το 2001 Η Οδύσσεια του Διαστήματος όλες οι άλλες κινηματογραφικές προτάσεις περνούν σε δεύτερη μοίρα…

Αυτή τη βδομάδα, μετά την επίσημη πρεμιέρα της σε προφεστιβαλική εκδήλωση του επερχόμενου 24ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας, η επετειακή Ultra HD 4K βερσιόν του θρυλικού αριστουργήματος του Στάνλεϊ Κούμπρικ έρχεται στις αίθουσες για να γιορτάσει τα 50 χρόνια της από το επαναστατικό 1968, τότε που άφησε την υφήλιο με ανοικτό το στόμα (παραμένει ανοικτό έκτοτε…). Οι νεότερες γενιές που δεν είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν αυτή την ιερή σχεδόν αποκρυφιστική sci-fi τελετουργία σε μεγάλη οθόνη καλούνται να βιώσουν την εμπειρία έστω και για μια φορά στη ζωή τους. Είναι σαν να πηγαίνεις στο Λούβρο για να δεις τη Τζοκόντα. Μόνο που η Τζοκόντα σου κάνει τη χάρη να έρθει εκείνη κοντά σου. Τα πέντε αστεράκια είναι πολύ λίγα για μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Έτσι απλά. (Διανομή Tanweer). 

 

Αντίπαλο δέος στον Κούμπρικ η μεγαλειώδης και σκοτεινή ματιά του γίγαντα Όρσον Γουέλς στο σαιξπηρικό σύμπαν με τον Μακμπέθ που γύρισε το 1948 και το οποίο προβάλλεται στην remastered ψηφιακή πρωτότυπη έκδοση των 107 λεπτών. Μια ευκαιρία για το νεότερο κοινό αλλά και για το πολυπληθές εγχώριο θεατρόφιλο κοινό να εκτιμήσει τι σημαίνει εκμοντερνίζω χωρίς να γελοιοποιώ. (Διανομή Biblioteque στις αίθουσες Βοξ και Όασις). 

Στο Ζέφυρο των Πετραλώνων φέρνει η New Star την πρωτότυπη, σχεδόν 4ωρη βερσιόν,  ενός Ιταλικού έπους της δεκαετίας του 60.

Boccacio ’70 ! Το 1962 τέσσερις μέγιστοι δημιουργοί του Ιταλικού κινηματογράφου (Μονιτσέλι, Βισκόντι, Ντε Σίκα και Φελίνι) μαζί με τρεις καυτές ντίβες της οθόνης (Σοφία Λόρεν, Ανίτα Έκμπεργκ, Ρόμι Σνάιντερ) ζωντανεύουν το πνεύμα του Δεκαήμερου του Βοκάκιου, σε τέσσερις μοναδικά ανάλαφρες σύγχρονες διασκευές ιστοριών έρωτα και απιστίας. Από τα σπάνια που δεν χάνονται με τίποτα!  

 

Μετά από όλα αυτά τι να πούμε και για τα προσφερόμενα σύγχρονα θεάματα;

Ας ξεκινήσουμε από τα καλά νέα λοιπόν.

Ο θρυλικός Τέρι Γκίλιαμ καταφέρνει, μετά από 30 σχεδόν χρόνια γεμάτα αναποδιές, αντιδικίες, νομικές έριδες και δημιουργικές συγκρούσεις, να ολοκληρώσει επιτέλους την κινηματογραφική του διαθήκη με τον Άνθρωπο που σκότωσε τον Δον Κιχώτη (The Man who killed Don Quixote) όπου μέσα σε ένα αφηγηματικό χάος το πνεύμα του Θερβάντες διασταυρώνεται με το αναρχικό χιούμορ των Μόντι Πάιθονς και, με βασικό εργαλείο την επιβλητική φιγούρα του Άνταμ Ντράιβερ ως alter ego του δημιουργού, χτίζει μια αναρχική κριτική στην τρέχουσα Ευρωπαϊκή πραγματικότητα μέσα από τα παρασκήνια του γυρίσματος μιας ταινίας. Χαώδες αλλά απίστευτα γοητευτικό (Διανομή Seven Films) 

 

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού βρίσκεται η αγαπημένη Κούβα όπου τη δεκαετία του 90 παίχτηκε μια σκληρή παρτίδα πολιτικού πόκερ εις βάρος ενός ήδη εξαθλιωμένου πλην αξιοπρεπούς λαού που τον οδήγησε ακόμη πιο βαθιά στην υπαρξιακή απελπισία και την ανάγκη επιβίωσης με κάθε τρόπο. Αυτά τα μαύρα χρόνια στην Ιστορία του περήφανου νησιού τα ζούμε μέσα από το γλυκό ρομάντζο ενός ηλικιωμένου ζευγαριού, ένα ρομάντζο που θα αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στις ψυχές των πιο ευαίσθητων θεατών. Candelaria: Ένα τραγούδι για την Αβάνα και το πνεύμα του Buena Vista Social Club παραμένει ολοζώντανο κόντρα στην εξαθλίωση και το θάνατο (Διανομή Danaos Films) 

 

Πηγαίνοντας στα λιγότερο καλά νέα, ο Γουίνι το Αρκουδάκι ξαναβρίσκει τον παιδικό του φίλο Κρίστοφερ Ρόμπιν, ενήλικα πια και οικογενειάρχη, και η λούτρινη φιλία τους ξαναζεί στο Christopher Robin του δημιουργού του Finding Neverland Μαρκ Φόρστερ, με τον Γιούαν Μαγκρέγκορ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μια Live action & animation υπερπαραγωγή της Disney για όλες τις ηλικίες (Διανομή Feelgood Entertainment). 

 

Η εμπορική πρόταση όμως της εβδομάδας είναι η Καλόγρια που θα επιχειρήσει να σκορπίσει ρίγη τρόμου στο πολυπληθές κοινό του Conjuring και της Annabelle. Ένα prequel για το σούπερ εμπορικό horror franchise που εκτυλίσσεται στην ορεινή Ρουμανία του 1952. Για το αν θα καταφέρει το στόχο του, οι γνώμες ήδη διίστανται. Αυτό για το οποίο δεν υπάρχει καμία αμφιβολία είναι το παγκόσμιο σουξέ του αυτό το πρώτο 4ήμερο προβολής (Διανομή Tanweer). 

 

Από δω και κάτω αρχίζουν τα προβλήματα… 

Θεραπεία για ζευγάρια εραστών είναι η πρωτότυπη λύση που προτείνει ο Αλέσιο Μαρία Φεντερίτσι στην Ιταλική κομεντί Terapia di coppia per amanti με τον τουλάχιστον άκομψο ελληνικό τίτλο Γιατρέ μου κερατωθήκαμε. Σύγχρονα ερωτικά προβλήματα ιδωμένα μέσα από μια παράδοξη οπτική αλλά και με μια τηλεοπτικής κοπής αφήγηση που παραπέμπει σε ελληνικό σήριαλ των 90s. Καλοί οι ηθοποιοί αλλά το συνολικό αποτέλεσμα μέτριο με αναλαμπές (Διανομή Feelgood Entertainment). 

Και πάμε στο καλλιτεχνικό φιάσκο της εβδομάδας, την Πρόσκληση σε γάμο με το ζεύγος Κιάνου Ριβς και Γουινόνα Ράιντερ να φλυαρεί ακατάπαυστα επί παντός επιστητού και πάσης νεύρωσης καθώς είναι και οι δύο καλεσμένοι στον ίδιο γάμο αν και μεταξύ τους δεν έχουν καλές σχέσεις. Και αφού τα πουν και τα συμφωνήσουν η ταινία του Βίκτορ Λέβιν (που πολύ θα ήθελε να είναι Γούντι Άλεν αλλά πέρασε και δεν ακούμπησε) τελειώνει. Μα μιλάνε μιάμιση ώρα συνεχώς, εκτοξεύοντας ο ένας στον άλλον εξυπνακίστικες χολιγουντιανές ατάκες αγορασμένες με το μέτρο από επαγγελματίες γραφιάδες των στούντιο! Και στα δικά σας και να βλεπόμαστε σπανίως. Μα κωμωδία για τον μάστερ της υποτονικής ερμηνείας Κιάνου; Σιγά τον Μπάστερ Κίτον! (Διανομή Odeon). 

 

Κατά τα λοιπά συνεχίζεται με επιτυχία η Επικίνδυνη Αποστολή, το Meg και πολλές ακόμη ταινίες.

Στις επιλογές παλαιότερων ταινιών ξεχωρίζει και πάλι το ιδιόρρυθμο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ίλντικο Ένιέντι «Ο 20ος μου αιώνας» (βλέπε εδώ ) που προβλήθηκε για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι στη χώρα μας.

Κι από βδομάδα και πάλι σχεδόν μια ντουζίνα ταινίες θα αναζητήσουν τις τύχες τους στις αίθουσες: Equalizer 2, Predator, Juliet Naked. Και πάλι όμως ξεχωρίζουν οι επαναλήψεις: Ο κόκκινος κύκλος του Μελβίλ και το νουβέλ βαγκ αριστούργημα της Ανιές Βαρντά  η Κλεό από τις 5 ως τις 7.