Colette

Παραγωγή: Βρετανία/ΗΠΑ - 2018 

Διάρκεια: 111 λεπτά 

Είδος: Εποχής 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Wash Westmorland 

Πρωταγωνιστούν: Keira Knightley, Denise Gough, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Robert Pugh, Rebecca Root, Ray Panthaki, Shannon Tarbet, Caroline Boulton. 

Υπόθεση: Στο Παρίσι του 1900 η νεαρή επαρχιωτοπούλα Κολέτ μοιάζει να ασφυκτιά στο γάμο της με τον αρκετά μεγαλύτερό της, γοητευτικό και δημοφιλή συγγραφέα Ανρί Γκοτιέ Βιλάρ γνωστό στο κοινό ως Ουίλι. Αυτό που την πνίγει περισσότερο όμως δεν είναι οι άπειρες απιστίες του αλλά το συγγραφικό της ταλέντο που προσπαθεί να βρει τρόπο να εκφρασθεί. Η σπουδαία τέχνη όμως πάντα βρίσκει ένα τρόπο να μη χάνεται όπως εδώ που ο Ουίλι βάζει την Κολέτ να γράψει και μετά εκδίδει τα μυθιστορήματά της με το όνομά του. Και πως αλλιώς να γινόταν αφού εκείνη την εποχή ακόμη και στο «χαρούμενο» και απελεύθερο Παρίσι μια γυναίκα δεν επιτρεπόταν να έχει συγγραφική καριέρα. Τα μυθιστορήματα όμως αυτά, ημιαυτοβιογραφικές νουβέλες με ηρωίδα τη μικρή Κλωντίν, έγιναν ανάρπαστα και έφεραν δόξα και πλούτο στον Ουίλι και την Κολέτ η οποία τώρα ανακάλυπτε την ερωτική έλξη που της ασκούσαν οι γυναίκες, κάτι το οποίο εγνώριζε και ενθάρρυνε και ο Ουίλι. Η έκδοση με ψευδώνυμο όμως αλλά και η σπάταλη ζωή του άστατου συγγραφέα δεν θα μπορούσαν να συνεχιστούν εσαεί και έτσι δραστικά μέτρα έπρεπε να ληφθούν που θα άλλαζαν για πάντα τη μοίρα της μικρής Κολέτ και θα την έφερναν με το πέρασμα του χρόνου στο Πάνθεον των γυναικών συγγραφέων (μέχρι τις υποψηφιότητες για Νόμπελ έφθασε) αλλά και στην πρώτη γραμμή του κινήματος για τη γυναικεία χειραφέτηση. 

Ένας θρύλος του 20ου αιώνα  αποκτά την βιογραφία που του αξίζει γραμμένη από το ζεύγος Ρίτσαρντ Γκλέιτσερ και Γουός Γουέστμορλαντ και σκηνοθετημένη από τον τελευταίο, μετά τον θάνατο του Γκλέιτσερ το 2015 από ALS. Η Κολέτ υπήρξε μια θυελλώδης και πληθωρική προσωπικότητα, με πλούσιο ταλέντο και πολυσχιδή καριέρα ως συγγραφέας, ηθοποιός και τραγουδίστρια που με τη στάση της και το θάρρος της έγινε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης. Κι όποιος περιμένει εδώ να δει μια τυπική ταινία εποχής με τα κοστούμια της και τα σκηνικά της και τα όλα της είναι πολύ γελασμένος. Διότι ο ταλαντούχος σκηνοθέτης του Still Alice παίρνει την επιφάνεια και το λούσο του σινεμά των Άιβορι και Μέρτσαντ και το επενδύει σε μια ανατρεπτική και διαχρονική ιστορία για την ελευθερία, τη σεξουαλικότητα και την διαφορετικότητα την οποία υπηρετεί ιδανικά, ντυμένη με βαριά κοστούμια αλλά και ολόγυμνη, η θαυμάσια εδώ Κίρα Νάιτλι. Το εξαιρετικά δομημένο σενάριο (στο οποίο συνεργάστηκε και η η Ρεμπέκα Λινκέβιτς, σεναριογράφος της αριστουργηματικής Ida) φωτίζει το ημίφως ζωών που δεν έπρεπε να φανερώνονται ακόμη κι αν ανήκαν σε ευγενείς και ζάπλουτους όπως η Μίσι, η μαρκησία ερωμένη της Κολέτ και πρωτοπόρο δείγμα διαφυλετικού ατόμου. Φωτίζει επίσης τον τρόπο λειτουργίας της φήμης σε σχέση με τη δημιουργία στο πρόσωπο του Ουίλι, του ταλαντούχου αλλά αχρείου και ακόλαστου συγγραφέα συζύγου με τους πολλούς βοηθούς και με τα πληρωμένα λόγια που τον έκαναν πλούσιο και διάσημο. Ιδανικός ο Ντόμινικ Ουέστ, ισορροπεί γοητεία και γλίτσα ως πρωτομάστορας του marketing στην ωραιότερη ερμηνεία της καριέρας του.

 

Η ταινία αποθεώθηκε στο φεστιβάλ του Sundance όπου έκανε παγκόσμια πρεμιέρα και μένει να δούμε αν και η Ακαδημία θα την προσέξει. Απλά να θυμίσουμε ότι το 2014 η προηγούμενη ταινία του Γουέστμορλαντ χάρισε ένα Oscar στη Τζουλιάν Μουρ… 

Η αληθινή ιστορία των Κολέτ και Ουίλι (από τα Pressnotesτης ταινίας)

Η πραγματική Σιντονί Γκαμπριέλ Κολέτ (1873-1954) παντρεύτηκε το 1893 τον επιχειρημα-τία Ανρί Γκοτιέ Βιλάρ (που είχε το ψευδώνυμο Ουίλι) και μπήκε στα αστικά σαλόνια του Παρισιού όπου ήρθε σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης, της διανόησης και της λογοτεχνί-ας. Πολύ γρήγορα βρήκε τον εαυτό της και άρχισε να νιώθει σαν να είναι στο φυσικό της περιβάλλον αν και δυσκολευόταν να αποδεχθεί τις επαναλαμβανόμενες απιστίες του συζύ-γου της. Ο Ουίλι, ιδιοκτήτης ενός λογοτεχνικού εργαστηρίου από το οποίο εκδίδονταν βι-βλία με το όνομά του, γραμμένα όμως από συγγραφείς-φαντάσματα, την παρακίνησε να γράψει το πρώτο της μυθιστόρημα. Σύντομα η Κολέτ έγινε μία από αυτούς τους συγγρα-φείς και τo ημι-αυτοβιογραφικό μυθιστόρημά της «Κλοντίν» έγινε αμέσως ανάρπαστο.

Ο Ουίλι υστερούσε σε συγγραφικό ταλέντο, είχε όμως φοβερό χάρισμα στο μάρκετινγκ κι έτσι μετέτρεψε την Κλοντίν σε brand και κυκλοφόρησε αρώματα, προϊόντα μακιγιάζ και σαπούνια. Ήταν ο ίδιος που προέτρεψε την Κολέτ να χρησιμοποιήσει λεπτομέρειες από την προσωπική τους ζωή στα μυθιστορήματά της, καθώς γνώριζε καλά πώς να χρησιμο-ποιεί το σκάνδαλο για τη δημοσιότητα. Όταν όμως ο αρνήθηκε να της δώσει τα συγγρα-φικά δικαιώματα του έργου, η σχέση τους ταράχτηκε με αποτέλεσμα η Κολέτ να αναζητή-σει την αγάπη και την κατανόηση στη σχέση της με μια αστή της εποχής της, τη Μίσι, η οποία και την παρακίνησε να διεκδικήσει την καλλιτεχνική της φωνή παρά τους ψυχολογι-κούς εκβιασμούς που της ασκούσε ο σύζυγός της. Ήταν ξεκάθαρο πως τίποτα δεν μπο-ρούσε να μπει ανάμεσα στη δυναμική Κολέτ και στα όνειρά της. 

Διανομή: Odeon 

Στις αίθουσες από 11.10.2018