On the Basis of Sex - Η Αρχή της Ισότητας

Παραγωγή: ΗΠΑ – 2018 

Διάρκεια: 120 λεπτά 

Είδος: Βιογραφικό Δράμα 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Mimi Leder 

Πρωταγωνιστούν: Felicity Jones, Armie Hammer, Justin Theroux, Sam Waterston, Kathy Bates, Cailee Spaeny, Jack Reynor, Stephen Root, Chris Mulkey, Gary Werntz, Francis X. McCarthy, Ben Carlson, Ronald Guttman, Wendy Crewson, John Ralston. 

Στη δεκαετία του 50 πολύ λίγες γυναίκες είχαν γίνει δεκτές στην περίφημη νομική σχολή του Harvard. Σε μια εποχή που η γυναίκα δεν είχε και πολλά δικαιώματα και εθεωρείτο αυτονόητο ότι θα μένει σπίτι να ανατρέφει τα παιδιά και να ασχολείται με το νοικοκυριό, η Ruth Bader Ginsburg, όχι μόνο τα κατάφερε να μπει στη σχολή αλλά και στη μύτη του συντηρητικού κοσμήτορα και των καθηγητών της και να τους αναγκάσει να παραδεχθούν τις ικανότητές της. Αυτή ήταν μόνο η αρχή μιας επιφανούς καριέρας γεμάτης αγώνες για τη συνταγματική βελτίωση της θέσης των γυναικών και γενικότερα για τη συνταγματική αναθεώρηση στη βάση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Και όλα ξεκίνησαν όταν η Ρουθ ανέλαβε μια πρωτότυπη φορολογική υπόθεση μαζί με τον σύζυγό της επίσης δικηγόρο Μάρτιν, με την ελπίδα ότι θα αλλάξει ο τρόπος που τα δικαστήρια αντιμετωπίζουν τις σεξουαλικές διακρίσεις. Η νικηφόρα έκβαση αυτής της δίκης υπήρξε το έναυσμα για μια σειρά συνταγματικών αλλαγών και μιας δικηγορικής καριέρας γεμάτης αγωνες που έφερε τελικά τη Ρουθ στην έδρα του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ και την έκανε σούπερσταρ της νομικής επιστήμης και ισχυρότερη γυναίκα στην πολιτική και δικαστική ιστορία των ΗΠΑ.

 

Ο κάπως παραπλανητικός πρωτότυπος τίτλος της ταινίας δεν παραπέμπει φυσικά σε κάποια σεξουαλική συμφωνία αλλά στη νομική διάκριση με βάση το φύλο, κάτι που πολέμησε με αποτελεσματική μανία σε όλη την καριέρα της η ευφυής, 85χρονη σήμερα, νομικός που είδε το όνομά της να γίνεται σύμβολο, θρύλος και ταινία ή μάλλον ταινίες: το φετινό υποψήφιο για Oscar ντοκιμαντέρ RBG (από τα αρχικά του ονόματος της) και αυτή την ταινία που σηματοδοτεί την επιστροφή στη μεγάλη οθόνη μιας σκηνοθέτιδας όπως η Mimi Leder που είχε στραφεί στην τηλεόραση για πολλά χρόνια.

Η δυναμική δημιουργός, που δεν είχε κολλήσει ούτε μπροστά σε χολιγουντιανά blockbusters  όπως τα επιτυχημένα της Peacemaker και Deep Impact στη δεκαετία του 90 χαρίζοντάς τους μια πιο γυναικεία και διεισδυτική οπτική, έμεινε εκτός μεγάλης οθόνης για πολλά χρόνια (κατά δήλωση όχι από επιλογή της) και στράφηκε με επιτυχία στις τηλεοπτικές παραγωγές. Η επιστροφή της στη σκηνοθετική καρέκλα αν και βγάζει μια κάποια «σκουριά» στον ρυθμό της αφήγησης αναδεικνύεται τελικά από αυτό το απόλυτα παθιασμένο project που σκιαγραφεί με επιτυχία την (δύσκολη) ζωή και την προσωπικότητα της μικρόσωμης δικηγόρου που έγινε νομική Θεά. Η τοποθέτησή της Ρουθ στο ιστορικό πλαίσιο κοινωνικών αλλαγών των 60s είναι τόσο ακριβής και ολοζώντανη που παραβλέπεις τις κάποιες αδυναμίες και αφηγηματικές φλυαρίες. Άριστη ανασύσταση όχι μιας αλλά τουλάχιστον τριών εποχών μέσα από την σκηνογραφική διεύθυνση και τα κοστούμια και άψογο γενικά casting συντελούν στην επιτυχία. Το σενάριο γράφτηκε από τον ανηψιό της Ρουθ Ντάνιελ Στίπλεμαν που είχε πρόσβαση σε επίσημα και ιδιωτικά αρχεία προκειμένου να καταφέρει να αποδώσει «δικαιοσύνη» στην αγαπημένη του θεία. Και όχι, δεν τη λιβανίζει καθόλου! Γιατί η Ρουθ υπήρξε πράγματι η ενσάρκωση όλων των δυνατών γυναικών που αγωνίστηκαν για κατακτήσεις που λίγα χρόνια πριν δεν ήταν καθόλου δεδομένες. Όπως τίποτα δεν είναι δεδομένο σ αυτόν τον κόσμο που συνεχώς αλλάζει στην προσπάθεια να μείνει ίδιος.

Περιττό να τονίσουμε ότι η Φελίσιτι Τζόουνς είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική στον απαιτητικό της ρόλο. Και φυσικά το ότι αυτή η ταινία είναι must για φοιτητές νομικής και κατόχους νομικής γνώσης.    

Διανομή: Spentzos Films 

Στις αίθουσες από 24.01.19