The Favourite – Η Ευνοούμενη

Παραγωγή: Βρετανία/ΗΠΑ – 2018 

Διάρκεια: 119 λεπτά 

Είδος: Ιστορική Δραματική Σάτιρα 

Βαθμολογία: * * * * * 

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος 

Πρωταγωνιστούν: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, Nicholas Hoult, Mark Gatiss, Emma Delves, Faye Daveney, Jennifer White, LillyRose Stevens, Denise Mack, James Smith.  

Βρισκόμαστε στις αρχές του 18ου αιώνα ενώ η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Η Βασίλισσα Άννα, τελευταία του Οίκου των Στιούαρτ, χωρίς απογόνους μετά από 17 αποβολές και θανάτους παιδιών, ταλαιπωρείται από αρθρίτιδα και άλλες ασθένειες και λίγο την απασχολεί η διακυβέρνηση της χώρας την οποία έχει ουσιαστικά εκχωρήσει στην πολύ στενή και αφοσιωμένη της φίλη και ευνοούμενη, την δαιμόνια και αποφασιστική Λαίδη Σάρα Τσώρτσιλ. Η Βασίλισσα ασχολείται με τα κουνέλια της και η αυλή το έχει ρίξει στους αγώνες πάπιας και στην κατανάλωση ανανά που είναι της μόδας. Αυτή είναι η κατάσταση στο παλάτι όταν καταφθάνει η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ Χιλ, μακρινή εξαδέλφη της Σάρα και ξεπεσμένη αριστοκράτισσα. Η Σάρα την δέχεται υπό την προστασία της αλλά καθώς η πολεμική επικαιρότητα την απασχολεί συνεχώς, η φιλόδοξη Άμπιγκεϊλ βρίσκει την ευκαιρία να προωθήσει τον εαυτό της ως νέα συντροφιά της Βασίλισσας. Η στενή φιλία που θα δημιουργηθεί μεταξύ τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της… 

Η Βασίλισσα Άννα υπήρξε η τελευταία της δυναστείας των Στιούαρτ, μια μονάρχης εσωστρεφής, ασθενής, απόμακρη και υποτιμημένη που ωστόσο υπήρξε η πρώτη Βασίλισσα της νέας Μεγάλης Βρετανίας που προέκυψε από την ένωση της Αγγλίας με τη Σκωτία, η πρώτη ηγεμόνας που διεξήγαγε τον πρώτο ουσιαστικά παγκόσμιο πόλεμο της Ευρωπαϊκής Ιστορίας αλλά και η πρώτη Βασίλισσα της νέας εποχής του βρετανικού δικομματισμού των Τόρις και του Ουίγκς. Πολλές πρωτιές για την τελευταία εκπρόσωπο μιας δυναστείας όπως οι Στιούαρτ που είδε τη χώρα της να μεταλλάσσεται από νησιωτικό Βασίλειο σε παγκόσμια Αυτοκρατορία. Ωραία όλα αυτά τα ιστορικά και ενδιαφέροντα αλλά το καπέλο των σεναριογράφων της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου έβγαλε πολλούς λαγούς μετά την ενδελεχή έρευνα των αρχείων στα οποία βασίστηκαν για να μας πουν τη δική τους βερσιόν της επίσημης ιστορίας, με κουνέλια, ίντριγκες και λεσβιακά πάθη να κινούν τα νήματα της τύχης ολόκληρων λαών. Λαών που απουσιάζουν εκτός κάδρου και στρατών που απλά αναφέρονται ως νούμερα που πολεμούν κάπου στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο, γιατί; Για τα βίτσια και τις ίντριγκες Βασιλικών Οίκων, μικρών κλειστών κοινωνιών νομής εξουσίας που λειτουργούν αυτόνομα και αυτιστικά, τρεφόμενες από το αίμα κυριολεκτικά των άφαντων λαών που εξουσιάζουν ελέω Θεού.

 

Η Βασιλική Αυλή της Άννας είναι ένας περίτεχνα διακοσμημένος και σχετικά σκοτεινός λαβύρινθος στην καρδιά του οποίου βρίσκονται τα Βασιλικά διαμερίσματα με επίκεντρο το τεράστιο κρεββάτι που μοιράζεται η ταλαίπωρη Βασίλισσα με τα κουνέλια της και με τις ευνοούμενές της.

Το τρίγωνο που κυριαρχεί στην πλοκή της ταινίας ουδόλως απασχολεί τους δημιουργούς αν είναι λεσβιακό. Δεν ψάχνουν το σκάνδαλο εδώ, δεν υπάρχει σκάνδαλο στην ανθρώπινη ερωτική επιθυμία. Το σκάνδαλο το αναζητούν και το καυτηριάζουν με το πιο ακραίο και σαρκαστικό χιούμορ στη δίψα για εξουσία και στην περίτεχνη ίντριγκα των δύο ευνοούμενων για να καταφέρουν να επιβιώσουν πολιτικά κυρίως και κατόπιν σαν άνθρωποι. Ο έρωτας είναι μάλλον εμπόδιο στα σχέδιά τους, ένα ανθρώπινο ελάττωμα το οποίο τις κάνει κατά διαστήματα να χάνουν τη διαύγεια και τον έλεγχο, προσωρινά όμως πάντοτε.

Αυτό το ευφυές παιγνίδι εξουσίας υπηρετείται από ένα τέλειο σενάριο, ρηξικέλευθο, διαλεκτικό και φραστικά τολμηρό, ένα σενάριο που ξεκίνησε να γράφεται στα τέλη του 20ου αιώνα από την Ντέμπορα Ντέιβις και χρειάστηκε αρκετά χρόνια έρευνας και την είσοδο του Τόνι Μακναμάρα μέχρι να πάρει την οριστική του μορφή. Μέχρι εδώ, στα χέρια κάποιου άλλου, θα είχαμε ίσως μια ευφυή μετασαιξπηρική κωμωδία εποχής, με τα κοστούμια της και τα σκηνικά της και την άψογη Βρετανική της αποφορά. Ε λοιπόν αυτά τα έχουμε και με το παραπάνω δια χειρός της τεράστιας Σάντι Πάουελ (κοστούμια) και της Φιόνα Κρόμπι (σκηνικά). Αυτό που κάνει την Ευνοούμενη να ξεχωρίσει ως μοναδικό, πρωτοποριακό, σύγχρονο και σκοτεινά διασκεδαστικό και διδακτικό παραμύθι για την Ιστορία είναι το βλέμμα του Λάνθιμου. Είναι ο τρόπος που αγκαλιάζει με αγάπη και κατανόηση τις ηρωίδες του, είναι η παράδοξη οπτική του σύλληψη, είναι οι ευρυγώνιες λήψεις σε φιλμ 35mm του Ρόμπι Ράιαν και οι φυσικοί φωτισμοί που στοιχειώνουν το βλέμμα του θεατή, είναι το αριστουργηματικό μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη που υπογραμμίζει το κωμικό παράδοξο της ίντριγκας.

Είναι η καθοδήγηση τριών μεγάλων ηθοποιών σε δυσθεώρητα ερμηνευτικά ύψη, σε πορτραίτα χαρακτήρων σκιτσαρισμένα με τόση συναισθηματική και ιδεολογική ευκρίνεια που αυτόματα περνούν στο πάνθεον των κινηματογραφικών χαρακτήρων. Δεν ξέρεις πραγματικά ποια από τις τρεις να ξεχωρίσεις. Την Ολίβια Κόλμαν για τη συναισθηματική πολυπλοκότητα της εύθραυστης Βασίλισσας, την Ρέιτσελ Γουάιζ για την πολυεπίπεδη σκιαγράφηση της Δούκισσας του Μάρλμπορο ως κατεξοχήν φορέα εξουσίας από το παρασκήνιο, νευρωτικής και συναισθηματικής ταυτόχρονα, την Έμμα Στόουν (που έχει και το ντεσαβαντάζ της Αμερικανίδας) για την εκπληκτική σταδιακή μεταμόρφωση από μικρά ατυχήσασα σε σκληρή και παγερή νομέα της Εύνοιας της Βασίλισσας. Ποια Oscar να τις ανταμείψουν!!!

Η Ευνοούμενη είναι η αρχή μιας δεύτερης ακόμη μεγαλύτερης καριέρας για τον Γιώργο Λάνθιμο, τον πιο επιτυχημένο Έλληνα σκηνοθέτη όλων των εποχών, με το πάντοτε μειλίχιο βλέμμα του να κρύβει μια σκοτεινή ιδιοφυία που απελευθερώνει μέσα από το φακό του.

Μετά από άπειρες βραβεύσεις που είναι περιττό να απαριθμήσουμε η Ευνοούμενη έφθασε να είναι υποψήφια για 12 BAFTA και 10 Oscar. Και λίγα είναι… 

Διανομή: Odeon 

Στις αίθουσες ΟΠΕΡΑ και ΑΒΑΝΑ της Αθήνας από 31.01.19 και σε όλη την Ελλάδα από 07.02.19