60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η Αφρική του Όρεν Γκέρνερ

 

Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Όρεν Γκέρνερ κάνει το ντεμπούτο του στις ταινίες μεγάλου μήκους με ένα χαμηλόφωνο οικογενειακό πορτραίτο, έχοντας τη βοήθεια των γονέων του στους οποίους και έχει αναθέσει τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Μια δραματοποιημένη εκδοχή της ζωής των Γκέρνερ, μιας ζωής στη χρυσή εφεδρεία πλέον-τουλάχιστον για τον πάτερα Μεϊρ-μια εφεδρεία που δεν του κάθεται καθόλου μα καθόλου καλά. Η οργάνωση της ετήσιας γιορτής της πόλης του αφαιρείται και ανατίθεται σε νεότερους, σε μια κίνηση τύπου τόπο στα νιάτα, κανείς δε φαίνεται να θέλει τη βοήθειά του στο σπίτι, η γυναίκα του Μάγια είναι συνεχώς απασχολημένη με τη δουλειά της ως ψυχολόγος από το σπίτι και ο Μεϊρ, παλιός και ένδοξος πολεμιστής που γεννήθηκε τη χρονιά που το Ισραήλ απέκτησε κρατική οντότητα, μοιάζει με λιοντάρι στο κλουβί. Ένα πρόσφατο ταξίδι για διακοπές στην Αφρική απλά θυμίζει τη ζωή στη φύση που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη ζωή του συνταξιούχου στο Ισραήλ, στεγνή, άδεια από νόημα, περιχαρακωμένη και τελικά αφύσικη. Ο Μεϊρ όμως δεν το βάζει κάτω.

Ένα πολύ τρυφερό φιλμ-οικογενειακή υπόθεση, όπου θεωρητικά λίγα πράγματα συμβαίνουν και όπου η δύσκολη πολιτική κατάσταση της περιοχής βρίσκεται απόλυτα εκτός κάδρου και μυθοπλασίας, αλλά με χρυσή καρδιά, πολλή ανθρωπιά και ουσιαστικές παρατηρήσεις για το πέρασμα του χρόνου, τις προσωπικές αντιστάσεις στη φθορά της καθημερινότητας και την ικανότητα προσαρμογής του ανθρώπου στις αλλαγές του σώματος καθώς οδεύει μοιραία προς το αναπόφευκτο.

Ένα σινεφίλ reality ψυχής όπου το ζητούμενο είναι η ανακάλυψη της προσωπικής Αφρικής του καθενός μας.