Χαλβάη 5-0

Παραγωγή: Ελλάδα - 2020 

Διάρκεια: 120 λεπτά 

Είδος: Κωμωδία 

Βαθμολογία: * * 

Σκηνοθεσία: Μάνος Καμπίτης 

Πρωταγωνιστούν: Μάρκος Σεφερλής, Ελένη Καστάνη, Γιάννης Ζουγανέλης, Γιάννης Καπετάνιος, Έλενα Τσαβαλιά, Γιώργος Αγγελόπουλος, Δημήτρης Τζουμάκης, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Νίκος Βουρλιώτης, Βίκυ Κάβουρα, Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου, Ιωάννης Απέργης και ο Δημήτρης Σταρόβας. 

Ένας βιομήχανος χαλβά βρίσκεται δολοφονημένος στην έπαυλή του. Την υπόθεση αναλαμβάνει ο διάσημος αστυνόμος Μπέκρας. Ύποπτοι είναι η γυναίκα του μακαρίτη, η κόρη τους, ο γιος της από προηγούμενο γάμο και η απαραίτητη ερωμένη. Ο αστυνόμος όμως δεν έχει κανένα ενοχοποιητικό στοιχείο στα χέρια του. Μέχρι που αρχίζουν να ξεσπούν τα κρυμμένα πάθη και μίση και να βγαίνουν στο φως δολοπλοκίες και ίντριγκες που περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την υπόθεση. Ο αστυνόμος Μπέκρας όμως είναι απόλυτα σίγουρος ότι θα τα καταφέρει. 

Κι όποιος νομίζει ότι ο Μάρκος Σεφερλής αγάπησε την Άγκαθα Κρίστι ας κάνει τώρα μεταβολή και ας πάει να απολαύσει τα Μαχαίρια του Ράιαν Τζόνσον που προβάλλονται ακόμη με επιτυχία στις αίθουσες. Διότι εδώ, καθαρόαιμο whodunit δεν θα βρει. Ο άρχων του Δελφινάριου και δημοφιλέστερος θεατρικός κωμικός των τελευταίων ετών αποφασίζει να μεταφυτεύσει στη μεγάλη οθόνη το αρκετά σεξιστικό και κατά πολλούς βέβηλα ρατσιστικό χιούμορ του, ένα χιούμορ όμως που του έχει φέρει μέχρι σήμερα εκατοντάδες χιλιάδες πιστών, ιλιγγιώδεις θεατρικές εισπράξεις αλλά και απίστευτη περιφρόνηση από το ίδιο το «σινάφι». Το θέμα είναι ότι κάτι που λειτουργεί ως θεατρικός (έστω προσβλητικός) χαβαλές με πολλούς αυτοσχεδιασμούς και ακόμη περισσότερη εξευτελιστική διάδραση (το τελευταίο ειδικά κάνει έξαλλο από χαρά το κοινό του Δελφινάριου), μπορεί να λειτουργήσει σαν οργανωμένο κινηματογραφικό θέαμα; Η απάντηση εν προκειμένω είναι ένα έστω και επιφυλακτικό ναι. 

Καταρχήν ην ο βασικός χαρακτήρας. Ο Σεφερλής δημιουργεί μια χαριτωμένα ατσούμπαλη παρωδία του αστυνόμου Μπέκα, ενσωματώνοντας στοιχεία από Χάρι Κλιν, Μπένι Χιλ, Μίστερ Μπιν και ντετέκτιβ από αστυνομικές τηλεοπτικές σειρές και τοποθετώντας την σε ένα περιβάλλον γεμάτο σινεφίλ αναφορές, από Τρελές Σφαίρες, Kill Bill και Dukes μέχρι Τζέιμς Μποντ, Βασικό ένστικτο και DC Comics. Και τι κάνει εκεί ο αστυνόμος του; Παλιμπαιδίζει κανιβαλλίζοντας με αναρχική διάθεση το σύμπαν! Δεν είναι τυχαίο ότι η ταινία ξεκινάει με τον ήρωα να βλέπει σε εφιάλτη ότι έπιασε τον Τζόκερ με την περσόνα του οποίου θα ήθελε να ταυτίζεται. Και αμέσως μετά η δράση της ταινίας ξεκινά από πού; Μα από ένα κάδο ανακύκλωσης από τον οποίο βγαίνει σιδερωμένος και ατσαλάκωτος ο ήρωάς μας για να αναλάβει δράση. Αυτό ακριβώς κάνει και η ταινία: ανακύκλωση κινηματογραφικών υλικών παράγοντας γέλιο, απενοχοποιημένο για όσους δεν έχουν πρόβλημα με την παρουσίαση των γυναικείων χαρακτήρων της ταινίας σαν supervixens από σεξοταινίες του αείμνηστου Ρας Μέγιερ και απόλυτα ένοχο για όσους (πολιτικά και μη ορθούς) γίνονται έξαλλοι μ αυτό το χιούμορ-ωδή σε μια ισοπεδωτική βέβηλη αντι-ορθότητα. Γιατί και οι τελευταίοι είναι καταδικασμένοι να γελάσουν σε αρκετές στιγμές, δεν θα ξεφύγουν. Γιατί δεν μπορείς να μη λυθείς στα γέλια όταν η αστυνομία παρουσιάζεται σαν παιδική χαρά, όταν πανταχού παρών είναι ένας ιατροδικαστής που φέρνει σε Κλαρκ Κεντ με το μάτι να γυαλίζει και ο οποίος δίνει την ευκαιρία σε μια πρώην τηλεπερσόνα όπως ο Ντάνος να αποδείξει ότι ήρθε στο χώρο του θεάματος για να μείνει ως Γιώργος Αγγελόπουλος. Δεν μπορεί να μην παρατηρήσεις το «υποτονικό» κωμικό στιλ του Γιάννη Καπετάνιου, ενός κωμικού που διέπρεπε κάποτε στις βιντεοταινίες, με τις οποίες γαλουχήθηκε μεγάλη μερίδα του κοινού που σήμερα έχει κάθε λόγο να διασκεδάσει με αυτή τη λουστραρισμένη και σκηνοθετικά προσεγμένη επανεγγραφή τους σε μια μεταμοντέρνα βερσιόν αναρχικής βαρβαρότητας. Εννοείται ότι θα μπορούσαμε να έχουμε κάτι κινηματογραφικά αρτιότερο αν είχε επιταχυνθεί ο ρυθμός και είχε συντομευθεί κάπως η δίωρη διάρκεια. Ο Μάρκος Σεφερλής όμως ξέρει πολύ καλά τι θέλει να κάνει και το κάνει καλά ή τουλάχιστον επιτυχημένα. Το ότι, μετά την θεατρική πιάτσα, συστήνεται και σε μια ακόμη πιο εχθρική, την κινηματογραφική, απλά θα του προσφέρει δωρεάν διαφήμιση για τον αυτοσαρκαστικό χαβαλέ του. Τα όπλα έχουν ήδη απασφαλίσει… 

Διανομή: Village 

Στις αίθουσες από 30.01.20