Just Mercy - Αγώνας για Δικαιοσύνη

Παραγωγή: ΗΠΑ - 2019 

Διάρκεια: 137 λεπτά 

Είδος: Δικαστικό Δράμα 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Destin Daniel Cretton 

Πρωταγωνιστούν: Michael B. Jordan, Jamie Foxx, Brie Larson, Rob Morgan, Tim Blake Nelson, Rafe Spall, O'Shea Jackson Jr., Darrell Britt-Gibson, Lindsay Ayliffe, C.J. LeBlanc, Ron Clinton Smith, Dominic Bogart, Hayes Mercure, Karan Kendrick, Kirk Bovill, Terence Rosemore.  

Φρέσκος απόφοιτος του Χάρβαρντ, ο νεαρός ιδεαλιστής Μπράιαν Στίβενσον από το Ντελάγουερ, αντί να ακολουθήσει μια προσοδοφόρα δικηγορική καριέρα, αποφασίζει να συνεργασθεί με μια ανθρωπιστική οργάνωση στην Αλαμπάμα, προκειμένου να αναλάβει την υπεράσπιση φτωχών καταδικασμένων μαύρων. Ανάμεσα στις υποθέσεις, ξεχωρίζει αυτή του Γουόλτερ ΜακΜίλιαν, που το 1987, καταδικάζεται σε θάνατο μόνο με μια μαρτυρία και χωρίς άλλες αποδείξεις, για την δολοφονία ενός 18χρονου λευκού κοριτσιού. Στα χρόνια που ακολουθούν, ο Μπράιαν βυθίζεται σε ένα νομικό λαβύρινθο με πολύ πολιτικό παρασκήνιο και απροκάλυπτο ρατσισμό, καθώς παλεύει για τον Γουόλτερ και άλλους σαν αυτόν, με τις πιθανότητες και το σύστημα εναντίον τους.

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η νέα ταινία του δημιουργού του Short Term 12, απλώνεται μεθοδικά και εμπεριστατωμένα πάνω στο φαινόμενο της μεροληπτικής κατά των μαύρων δικαιοσύνης στις Νότιες Πολιτείες ακόμη και στη δεκαετία του 90, σαν να μην πέρασε μια μέρα από την εποχή του κλασσικού αντιρατσιστικού έργου To Kill A Mockingbird της Χάρπερ Λι, για το οποίο πολύ υπερηφανεύονται εκεί κάτω στο Νότο, όπως έντεχνα τονίζεται και στο φιλμ.

Μέσα από τη φόρμα ενός δυνατού δικαστικού δράματος, το φιλμ επιστρέφει στα μονοπάτια των κλασσικών όπως παραπάνω της Λι αλλά και σε νεότερα αφηγήματα όπως το Πράσινο Μίλι, για να τονίσει χωρίς να φωνάζει την βαθιά ριζωμένη ρατσιστική προκατάληψη του Νότου που οδηγεί σε κατασκευασμένα πειστήρια και στημένες δίκες ακόμη και στα τέλη του 20ου αιώνα. Η νίκη του Βορρά στην εμφύλια πάλη Βορρά και Νότου, ύστερα από 150 χρόνια δεν σταματά να αμφισβητείται. Και ο Κρέτον, με τη βοήθεια της αγαπημένης του φίλης Μπρι Λάρσον της Captain Marvel που έγινε διάσημη από την ταινία τους Short Term 12, στήνει ένα άψογα κατασκευασμένο δράμα σαν εκείνα των 30s, μετατρέποντας τον Μάικλ Μπ, Τζόρνταν σε σύγχρονη ιπποτική βερσιόν του Γκάρι Κούπερ. Αυτός όμως που κλέβει την παράσταση είναι ο στιβαρός Τζέιμι Φοξ στο ρόλο του θανατοποινίτη. Δωρικός και επιβλητικός, τιμήθηκε με υποψηφιότητα του Σωματείου Ηθοποιών (SAG Award) αλλά «δεν χώρεσε» στα Oscar! 

Διανομή: Tanweer 

Στις αίθουσες από 27.02.20 

 

Και μερικά trivia (Από τις Σημειώσεις της Παραγωγής)

Για να προετοιμαστεί για τον ρόλο του δικηγόρου Μπράιαν Στίβενσον, ο Μάικλ Μπι Τζόρνταν ήθελε να δείχνει άνετος στο περιβάλλον του δικαστηρίου. Άλλαξε τη διαρρύθμιση του σπιτιού του στην Ατλάντα για να θυμίζει κανονικό δικαστήριο. Συνεργάστηκε επίσης με τον πραγματικό Μπράιαν Στίβενσον για να μπορεί να ακούγεται φυσικός, όταν αναφέρει δικαστικούς όρους στην ταινία.

Ο Ρέιφ Σπαλ, που υποδύεται τον Εισαγγελέα στην ταινία, ήταν ο μόνος Βρετανός ηθοποιός στο καστ, αλλά πολλοί δεν ήξεραν ότι δεν καταγόταν από τον αμερικάνικο Νότο. Ο ηθοποιός όχι μόνο είχε κατακτήσει την προφορά της περιοχής σε άρτιο βαθμό, αλλά ήταν συνεχώς στο πετσί του ρόλου ακόμα και όταν δεν έπαιζε σε κάποια σκηνή. Οι κάτοικοι της Ατλάντα, που συναντούσε στα εστιατόρια και στις καφετέριες, πίστευαν ότι καταγόταν πραγματικά από τον Νότο και του φερόντουσαν σαν να ήταν ένας από αυτούς.

Ο σκηνοθέτης/σεναριογράφος Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον έγινε πατέρας λίγο πριν το γύρισμα της ταινίας. Σκηνοθέτησε αρκετές σκηνές έχοντας τον νεογέννητο γιο του σε μάρσιππο, γεγονός που ενθουσίασε τους ηθοποιούς και το συνεργείο.

Στις πρώτες σκηνές της ταινίας, ο Μπράιαν Στίβενσον συναντιέται με κάποιους κρατούμενους στη φυλακή της Αλαμπάμα. Τέσσερις από αυτούς υποδύονται πραγματικοί πελάτες του Στίβενσον, τους οποίους βοήθησε να αποφυλακιστούν. Όλοι τους μοιράζονται την αληθινή τους ιστορία.

Για τις ανάγκες της ταινίας χρειάστηκε να αναπαρασταθεί μία αληθινή τηλεοπτική εκπομπή για τον Γουόλτερ ΜακΜίλιαν. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάστηκε εξαιρετικά εκτενής έρευνα και μεθοδικός σχεδιασμός. Από τη μεταγραφή του σεναρίου, μέχρι τα ρούχα, τον φωτισμό, τις γωνίες της κάμερας, τα σκηνικά, η δημιουργική ομάδα κατέγραψε κάθε λεπτομέρεια και κατάφερε να αποδώσει πιστά το υλικό της εκπομπής που βγήκε στον αέρα στις 22 Νοεμβρίου του 1992.