Και από Ιούνιο θερινά σινεμά!

 

#Βγαίνουμε από το σπίτι, μένουμε ασφαλείς… Βγαίνουμε λοιπόν και που πάμε; Όχι πάντως σινεμά επί του παρόντος. Η επόμενη ημέρα μέτρων πρόληψης δεν περιλαμβάνει την τέχνη γενικά και την κινηματογραφική αίθουσα ειδικά.

Η επανέναρξη λειτουργίας κινηματογραφικών αιθουσών τοποθετείται γενικώς και αορίστως στο δεύτερο 15ήμερο του Ιουνίου, προφανώς έχοντας υπόψη τα θερινά σινεμά που ήδη ετοιμάζονται για την «επόμενη ημέρα».

Θα έχουν περάσει σχεδόν τρεις μήνες από το lockdown που έστειλε την παγκόσμια βιομηχανία του κινηματογραφικού θεάματος στο καναβάτσο από το οποίο πασχίζει να σηκωθεί, τραυματισμένη και ζαλισμένη. Κανείς δεν γνωρίζει πως ακριβώς θα είναι η επόμενη ημέρα και ποια θα είναι η ανταπόκριση του κοινού σε προσφορά θεάματος που θα το βάζει στη διαδικασία δημόσιας έκθεσης, μακριά από την ασφάλεια του καναπέ του. Η κινηματογραφική εμπειρία είναι μια μοναδική και ανεπανάληπτη συλλογική εμπειρία και ο πιο θανάσιμος εχθρός της είναι το απαιτούμενο λόγω πανδημίας social distancing.

Βλέποντας και κάνοντας λοιπόν μέσα από την Γέφυρα Ασφάλειας, όπως αποκαλείται η επόμενη δίμηνη περίοδος προσαρμογής στις συνθήκες της πανδημίας και στις νέες κοινωνικές απαιτήσεις που θα μας φέρουν σε μια νέα αλλόκοτη εποχή. Πόσο θα διαρκέσει αυτή η νέα περίοδος κανείς δεν γνωρίζει. Όπως κανείς δεν γνωρίζει αν το κοινό θα επιστρέψει τελικά στις αίθουσες. Η αρχική εμπειρία από την Κίνα μετά την πανδημία ήταν απογοητευτική ενώ στις ΗΠΑ πολλές πολιτείες ακούγεται ότι θα επιτρέψουν το άνοιγμα των αιθουσών παρά τη συνεχιζόμενη ένταση της πανδημίας. Στην Ευρώπη πάλι μόνη η Τσεχία ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει εντός του Μαίου στο άνοιγμα των κινηματογράφων αλλά με νέους όρους και περιορισμούς. Όπως θα ισχύσουν προφανώς και εδώ, με τις αίθουσες να αραιώνουν τα καθίσματα για να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός, σε απόσταση τουλάχιστον ενάμιση μέτρου από σειρά σε σειρά καθισμάτων και με περιορισμό πληρότητας σε ποσοστό που υπολογίζεται στο 60%. Πόσες θερινές αίθουσες θα αντέξουν την προσαρμογή θα φανεί τον επόμενο μήνα.

Άντε λοιπόν κι ανοίξανε τα θερινά (κανένας λόγος ακόμη για τα πολυσινεμά), άντε και ξεχύθηκαν οι θεατές έστω και 60% μειωμένοι. Τι τους περιμένει στις οθόνες αφού όλες οι σημαντικές από άποψη εισπράξεων και απήχησης ταινίες έχουν «σπρωχτεί» για αργότερα μέσα στο χρόνο ή και για τον επόμενο; Επαναλήψεις, υπόλοιπα της σεζόν που έκλεισε πρόωρα, γαλλικές και ισπανικές κομεντί, επανεκδόσεις ταινιών που υπάρχουν διαθέσιμες δωρεάν στο διαδίκτυο (νόμιμα ή όχι αδιάφορο); Ταινία να’ναι κι ότι να’ναι; Οι εταιρείες διανομής αυτή τη στιγμή είτε υπολειτουργούν είτε δεν λειτουργούν καθόλου όποτε ο όποιος προγραμματισμός έχει πάει περίπατο. Ήταν που ήταν δύσκολοι οι καιροί για αίθουσες έγιναν δυσκολότεροι. Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε τις εξελίξεις, παρακολουθώντας Online εκδόσεις ματαιωμένων κινηματογραφικών φεστιβάλ και ταινίες διαθέσιμες σε πλατφόρμες.

Εν τω μεταξύ η Πανελλήνια ‘Ενωση Αιθουσαρχών Κινηματογραφιστών έχει απευθύνει έκκληση στους αρμόδιους υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Πολιτισμού για τη στήριξη της αίθουσας. Σχετικά διαβάστε ΕΔΩ

Η μέχρι τώρα εμπειρία πάντως όσον αφορά την αντιμετώπιση του Πολιτισμού εν μέσω πανδημίας δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Η τέχνη μοιάζει να βρίσκεται τελευταία στη λίστα προτεραιοτήτων άσχετα αν σ αυτήν βρήκαν όλοι δωρεάν καταφύγιο στις μέρες εγκλεισμού. Ας ελπίσουμε η Γέφυρα Ασφάλειας που έρχεται να μην εξελιχθεί σε Γέφυρα των Στεναγμών για τον κόσμο του κινηματογράφου. Εν αναμονή εξελίξεων…