Cookies στο
Grand Magazine

To Grand Magazine χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Για να συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το site, παρακαλούμε επιτρέψτε τα cookies, αλλιώς μπορείτε να ανατρέξετε σε οδηγίες του browser σας για το πως θα τα αποκλείσετε.
Επιτρέπω τα Cookies
CinemaΑ΄Προβολή με τον Τάσο Ντερτιλή

Tenet
To Κινηματογραφικό Δόγμα Νόλαν απογειώνεται σε μια επικών διαστάσεων περιπέτεια φαντασίας και…Φυσικής

 

Παραγωγή: Βρετανία/ΗΠΑ – 2020 

Διάρκεια: 150 λεπτά 

Είδος: Περιπέτεια Φαντασίας  

* * * ½ 

Σκηνοθεσία: Christopher Nolan 

Πρωταγωνιστούν: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Dimple Kapadia, Clémence Poésy, Michael Caine, Andrew Howard, Fiona Dourif, Wes Chatham, Himesh Patel, Martin Donovan, Anthony Molinari, Jack Cutmore-Scott, Yuri Kolokolnikov. 

Οπλισμένος μόνο με μία λέξη, το Tenet, ο Πρωταγωνιστής αναλαμβάνει μία μυστηριώδη αποστολή για να σώσει την ανθρωπότητα, με φόντο τον αινιγματικό κόσμο της διεθνούς κατασκοπείας, σε συνθήκες που τέμνουν τη διάσταση του χρόνου.

Τα λόγια είναι περιττά και τα spoiler ακόμη περισσότερο! Η πιο αναμενόμενη ταινία της χρονιάς του κορωνοϊού είναι εδώ!

Tenet (αρχή, δόγμα, αξίωμα): Ξεκινώντας από τον τίτλο, ο πλέον ιδιοφυής και φιλόδοξος δημιουργός στα πλαίσια της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας επιχειρεί να εφαρμόσει την έννοια του παλίνδρομου στην κινηματογραφική φόρμα. Εγχείρημα άκρως επικίνδυνο αλλά και γοητευτικά προκλητικό για κάποιον που μηχανεύτηκε ταινίες όπως το Inception και το Interstellar. Τα καταφέρνει; Μπορεί να τα καταφέρει; Η επιτυχία όπως και η ομορφιά βρίσκεται στο μάτι του κάθε θεατή. Δεν είναι εύκολο να σερβίρεις σε μαζική κατανάλωση θεωρίες Φυσικής που βασίζονται στο «λύγισμα» του χρόνου προσθέτοντας μια χροιά επιστημονικής φαντασίας και τηρώντας ταυτόχρονα κάποιες αφηγηματικές σταθερές που παραπέμπουν σε ορθόδοξη κατασκοπική περιπέτεια. Είναι ιλιγγιώδες το μείγμα και απαιτεί τεράστια προσοχή από τον θεατή. Ή μήπως πάλι όχι; Μήπως αρκεί να κοιμηθούμε όπως οι θεατές στη σκηνή της τρομοκρατικής επίθεσης στην όπερα που μας εισάγει στην πλοκή και να αφήσουμε το συλλογικό ασυνείδητο να περιπλανηθεί στις παλινδρομικές λεωφόρους χρόνου που μας προσφέρει η σκηνοθετική ιδιοφυία που ενορχηστρώνει το σύνολο;

Αφήνοντας κατά μέρος τις εμβαθύνσεις ας ακολουθήσουμε τον Ένα Πρωταγωνιστή (όπως ονομάζεται ο ήρωάς μας) στην πορεία του προς την ανακάλυψη του μυστηρίου και τη σωτηρία της ανθρωπότητας, καθώς φοράει την μάσκα του (προφητικό;) για να προστατευθεί από αέρια και χρονοαντιστροφές. Μια πορεία κοσμοπολίτικη που θα φέρει αυτόν (και εμάς μαζί του) στα πέρατα της γης και ακόμη παραπέρα.

Ίσως το πιο ιλιγγιώδες αφήγημα στην μέχρι τώρα κινηματογραφική ιστορία, έμελλε να αποτελέσει την ταινία-σανίδα σωτηρίας της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας που έχει φθάσει στο χείλος της οικονομικής αβύσσου λόγω της πανδημίας. Από αυτή την άποψη όλοι εύχονται το Tenet να αποτελέσει την πιο μεγάλη επιτυχία του Νόλαν. Έχει εξάλλου όλα τα εχέγγυα: αποτελεσματικά θεαματική τεχνολογία που δεν καταφεύγει ιδιαίτερα σε ψηφιακά κόλπα, φοβερά stunts, ένα soundtrack από τον Ludwig Goransson που ξυπνάει και νεκρούς και κυρίως ένα αχτύπητο καστ που δεν ξέρεις ποιον να πρώτο-επαινέσεις: Τον Πρωταγωνιστή Υιό Γουάσινγκτον που φέρει σε πέρας μια ερμηνευτική αποστολή που θα έκανε τον Τζέιμς Μποντ να άλλαζε επάγγελμα (μήπως και χρώμα;). Τον Ρόμπερτ Πάτινσον που εξελίσσεται σε Πίτερ Ο Τουλ του 21ου αιώνα από ρόλο σε ρόλο; Την δίμετρη Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι που με αυτό τον απαιτητικό ρόλο μπαίνει στο κλαμπ «Σεξπηρικές Βρετανίδες Πάσης Ερμηνευτικής Χρήσης μετά ή άνευ Oscar»; Τον Κένεθ Μπράνα που συνθέτει με άνεση την επιτομή του μετασοβιετικού παρανοϊκού εγκληματία με μια γερή δόση ανατολικού κιτς;

Πάνω από όλα όμως το Tenet είναι ένα θαύμα της μονταζιέρας της νεαρής Τζένιφερ Λέιμ που μοιάζει να συνθέτει εικόνες που τρέχουν παράλληλα στο ίδιο πλάνο με ταχύτητα φωτός!

Δεν είναι εύκολο να ολοκληρωθεί κάτι τόσο φιλόδοξο με όρους παραδοσιακής κινηματογραφικής αφήγησης και κατά διαστήματα ας πούμε ότι χάνει η μάνα το παιδί (που το χάνει βέβαια) και ο θεατής τη μπάλα. Και εδώ ερχόμαστε στο αδύνατο σημείο, το σενάριο που είναι τόσο πυκνό και φορτωμένο που δεν αφήνει τον θεατή να πάρει νοηματικές ανάσες. Ήταν το ζητούμενο; Του ξέφυγε από υπερβολική αυτοπεποίθηση και από επιδειξιομανία; Όπως και να έχει ας μείνουμε στην επιφάνεια και ας απολαύσουμε μαζί με τις παγκόσμιες μάζες θεατών, στις οποίες απευθύνεται, αυτό το ξέφρενο πανηγύρι ευφυίας αλλά και ματαιοδοξίας, προ(σ)καλώντας τον Νόλαν που εδώ παίζει στα δάκτυλα με τους φιλμικούς χρόνους (κατά άλλους θα ήθελε μεν αλλά δεν) να κινηματογραφήσει προσεχώς και μια ιστορία με βάση την πιο κλασσική παλινδρομική γραφή:νιψονανομηματαμημονανοψιν! Έτσι, για την εξιλέωση του...  

Πέρα από αστεία πάντως, ας ευχηθούμε το Tenet να έχει την αναμενόμενη μεγάλη ανταπόκριση που του αξίζει και να αποτελέσει πράγματι τη σανίδα σωτηρίας της μαζικής κινηματογραφικής απόλαυσης στις σκοτεινές και μη αίθουσες! 

Διανομή: Tanweer 

Στους κινηματογράφους από 26.08.20 

 

 

Βαθμολογήστε:
Βαθμολογία: NAN/5