Koirat eivät käytä housuja – Τα Σκυλιά δεν φοράνε Παντελόνια

 

Παραγωγή: Φινλανδία/Λετονία – 2019 

Διάρκεια: 105 λεπτά 

Είδος: Ψυχολογικό Δράμα 

* * * 

Σκηνοθεσία: J.-P. Valkeapää 

Πρωταγωνιστούν: Pekka Strang, Krista Kosonen, Ilona Huhta, Jani Volanen, Oona Airola, Iiris Anttila, Ester Geislerová. 

O επιτυχημένος καρδιοχειρουργός Juha χάνει τη σύζυγό του Έλλη που πνίγεται σε μια λίμνη στην εξοχή όπου είχαν πάει εκδρομή. Ένα τραγικό ατύχημα που ο Juha δεν μπορεί να ξεπεράσει αν και τα χρόνια έχουν περάσει και η μονάκριβη κόρη τους έχει πια μεγαλώσει. Ένα τυχαίο γεγονός φέρνει τον Juha σε επαφή με την dominatrix Mona και η ζωή του μοιάζει να αποκτά νόημα ξανά. Οι συχνές και επώδυνες επισκέψεις του στη Mona γίνονται το όχημα για να ξανασυνδεθεί ψυχικά με τον κόσμο και να συμφιλιωθεί με την απώλεια της γυναίκας του. Ίσως και κάτι παραπάνω. Γιατί ο Juha ανακαλύπτει στο σαδομαζοχισμό το χαμένο μονοπάτι προς τον έρωτα όσο περνάει ο χρόνος και τα πράγματα γίνονται όλο και πιο βίαια.

Έρωτας και θάνατος, ηδονή και πόνος, δύο θεωρητικά αντίθετες καταστάσεις που στον κόσμο του σαδομαζοχισμού συγκλίνουν πέρα από κάθε κοινά αποδεκτή σύμβαση. Αυτή την απόλαυση του πόνου και της ασφυξίας μέχρι τα πρόθυρα του θανάτου, ο ήρωάς μας ανακαλύπτει στο πρόσωπο (και την πλαστική σακούλα) της Mona και μαζί του ανακαλύπτει τον τρόπο να ξεπεράσει το ψυχικό τραύμα που του άφησε ο πνιγμός της συζύγου του. Ακραία «θεραπεία» είναι η αλήθεια και ο Juha βάζει όλη του την τέχνη σαν γιατρός στην υπηρεσία του μαρτυρίου του. Θα μπορούσε να είναι μια μακάβρια σκοτεινή ιστορία αν ο ικανότατος Φινλανδός δημιουργός (που συνεργάζεται και στο σενάριο) δεν την πότιζε με ένα ιδανικό συνδυασμό χιούμορ και ρομαντισμού, δημιουργώντας μια κλασσική ιστορία ερωτικού πάθους ανάμεσα σε μαστίγια και συσκευές οδύνης. Κι αν ο μαζοχισμός γίνεται το κλειδί για την ψυχοθεραπεία του συναισθηματικά παγωμένου Juha, ο σαδισμός τι είδους θεραπευτική απόλαυση αντιπροσωπεύει για την Mona; Η απάντηση θα έρθει στο κρεσέντο του φινάλε μιας πρωτότυπης ταινίας σκανδιναβικής «τεχνολογίας» που με την αμεσότητά της στέλνει στα αζήτητα όλες τις αποχρώσεις του Γκρι και του ξενέρωτου.  

Ατμοσφαιρική φωτογραφία που εκμεταλλεύεται στο έπακρο το κόκκινο μισοσκόταδο των σαδομαζοχιστικών κλαμπ συνδυάζοντας neon φώτα με μια έντονη αίσθηση υγρού πνιγηρού στοιχείου και δυναμικό ηλεκτρονικό soundtrack που κατά διαστήματα θυμίζει το Ψωνιστήρι του Φρίντκιν. Άψογος και πάλι ο πρωταγωνιστής του Tom of Finland Πέκα Στρανγκ παρασύρει τον θεατή στο όραμα του ήρωα να απελευθερωθεί από τον πόνο της ψυχής μέσα από τον πόνο του σώματος (σε μια ακραία έκφανση του χριστιανικού πουριτανισμού του Βορρά;).

Ο αλλόκοτος εκ πρώτης όψεως τίτλος εξηγείται με κάθε επίπονη λεπτομέρεια στη διάρκεια της ταινίας και πράγματι τα παντελόνια είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ο Juha σ αυτή την ερωτική ιστορία που θα ήταν κατάμαυρη αν δεν διέθετε διεστραμμένο χιούμορ και μια δική της «λογική» που όσο περνάει ο φιλμικός χρόνος ο τολμηρός θεατής έρχεται πιο κοντά στην αποδοχή της. Ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ θα ήταν υπερήφανος αν μπορούσε να τη δει.   

Διανομή: AMA Films 

Στους κινηματογράφους από 15.10.20