Μαρίνα Ψιλούτσικου

Πίσω από αυτό το γοητευτικά αινιγματικό χαμόγελο κρύβεται μια αυθεντικά δυναμική προσωπικότητα! Η Μαρίνα Ψιλούτσικου είναι Καθηγήτρια Μάρκετινγκ, Στρατηγικής και Ερευνητικής Μεθοδολογίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συνεργάζεται επίσης εδώ και αρκετά χρόνια με επιχειρήσεις, οργανισμούς και υπουργεία κι έχει συμμετοχές σε επιστημονικές επιτροπές και συμβούλια.

Το Personal Branding είναι ένα πρόγραμμα που έχει αναπτύξει στο Πανεπιστήμιο και για το οποίο, όπως και για πολλά άλλα, κάναμε μια άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση.   

Τι είναι με λίγα λόγια το personal branding;

Personal branding είναι η συστηματική διαχείριση του επαγγελματικού μας προφίλ. Στηρίζεται στις αρχές του μάρκετινγκ και της στρατηγικής και χρησιμοποιεί τα εργαλεία των επιστημών αυτών ώστε να δώσει σε έναν επαγγελματία συγκριτικό πλεονέκτημα, να τον ξεχωρίσει μεταξύ των υπολοίπων που ασχολούνται με το ίδιο αντικείμενο. Ένα ισχυρό ξεκάθαρο personal brand οδηγεί σε σημαντικά πλεονεκτήματα: περισσότερες και καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες, υψηλότερες αμοιβές και μεγαλύτερη ικανοποίηση. 

Ποια είναι η καλύτερη στρατηγική παρουσίασης του εαυτού μας; Υπάρχει αυτό που λέμε συνταγή ή κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή;

Η καλύτερη στρατηγική είναι η αυθεντικότητα. Το brand μας πριν ταιριάξει σε οποιονδήποτε άλλον, πρέπει να ταιριάζει σε εμάς. Διαφορετικά ούτε να το υπερασπιστούμε μπορούμε μακροχρόνια ούτε καλοί θα είμαστε σε αυτό ούτε ευχαριστημένοι. Προσφέρουμε πραγματική αξία και διακρινόμαστε όταν ασχολούμαστε με πράγματα που μας εμπνέουν, μας έρχονται φυσικά και συνάδουν με τις αξίες μας. 

Πως προετοιμάζετε τους φοιτητές σας για το επαγγελματικό τους μέλλον;

Τους προτρέπω να αξιοποιήσουν τις σπουδές τους για να διαμορφώσουν το προσωπικό τους brand αντί να περιμένουν μέχρι την αποφοίτηση. Κάθε αρχή, κάθε υπόδειγμα, κάθε έννοια που τους παρουσιάζω στο πλαίσιο της διοίκησης επιχειρήσεων τους εξηγώ πώς μπορούν να την αξιοποιήσουν για τη διοίκηση της δικής τους επαγγελματικής πορείας, σε όποιο στάδιο κι αν βρίσκονται. Για τους φοιτητές ενός business school, όπως είναι το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η γνώση είναι δεδομένη, χρειάζεται να αποκτήσουν την ευελιξία να την εφαρμόζουν σε διαφορετικά πλαίσια. 

Και πως αξιολογείτε μέχρι τώρα την ανταπόκριση των φοιτητών σας;

Στην αρχή, πολλοί ξαφνιάζονται επειδή έχουν διαφορετική εικόνα για το μάρκετινγκ. Στη συνέχεια καταλαβαίνουν ότι είναι κάτι πολύ ουσιαστικό με ευρεία εφαρμογή, είναι τρόπος να παίρνεις αποφάσεις και δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον στα μαθήματα. Κάποιοι αποφασίζουν να το ακολουθήσουν και επαγγελματικά ενώ μπορεί να είχαν άλλη αρχική επιλογή. Η ηχηρότερη ανταπόκριση θα έλεγα είναι ότι συνεχίζουν να παρακολουθούν τη δουλειά μου και μετά την αποφοίτησή τους. Συμμετέχουν στα σεμινάριά μου, βλέπουν το κανάλι μου στο youtube, μου στέλνουν feedback για τις συνεντεύξεις ή τα άρθρα μου. Ξέρετε, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ανταποκρίνονται πάντα θετικά όταν τους απευθύνεσαι με σεβασμό και με ειλικρινές ενδιαφέρον. Και στα επιστρέφουν. 

Ο όρος Στρατηγική που συνδέεται με το personal branding αναφέρεται σε ένα είδος αναμέτρησης; Η σύγχρονη καριέρα δηλαδή προσομοιάζει με αγώνα επαγγελματικής επικράτησης;

Οπουδήποτε υπάρχει ανταγωνισμός, υπάρχει αγώνας επικράτησης. Το ίδιο ισχύει και στον επαγγελματικό στίβο, σήμερα περισσότερο από ποτέ. Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει χώρος για όλους και το ζητούμενο είναι να βρει κανείς τον χώρο που ταιριάζει καλύτερα. Αυτή είναι και η βασική παραδοχή του personal branding.

Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική, είναι ο τρόπος που επιλέγει κανείς να φτάσει στον στόχο του, όποιος και αν είναι αυτός. Στρατηγική σκέψη είναι να λαμβάνεις τις αποφάσεις σου έχοντας υπόψη όχι μόνον το αμέσως επόμενο βήμα ή τον βραχυπρόθεσμο στόχο, αλλά και το μέλλον, τον τελικό στόχο. Ασφαλώς, επιτυχημένη στρατηγική είναι αυτή που ταιριάζει στα χαρακτηριστικά ενός επαγγελματία και τις συνθήκες που αντιμετωπίζει κάθε φορά. 

Έχετε κάποια παραδείγματα να μας αναφέρετε στη συνεργασία σας με επιχειρηματικά στελέχη;

Ένα από τα δομικά στοιχεία ενός ισχυρού brand είναι η συνέπεια. Συμβαίνει συχνά να βλέπω στους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι ότι πολλές από τις επιλογές τους δεν είναι συνεπείς μεταξύ τους και λένε γι' αυτούς διαφορετικά πράγματα από εκείνο που θα ήθελαν. Μόλις το συνειδητοποιήσουν και προσδιορίσουν ποια είναι η επαγγελματική τους ταυτότητα, διαμορφώνουμε μαζί μια ξεκάθαρη στρατηγική και αλλάζουν "μαγικά" και τα αποτελέσματα και οι αντιδράσεις των άλλων που θεωρούσαν ότι βρίσκονταν έξω από τον έλεγχό τους. 

Εκπαίδευση και Αγορά εργασίας είναι σήμερα συγκοινωνούντα δοχεία; Ποιο μοντέλο πολίτη οφείλει να προτείνει τελικά στην κοινωνία η Εκπαίδευση;

Η εκπαίδευση έχει πολλές βαθμίδες με πολύ διακριτό ρόλο η καθεμία. Είναι άστοχο να γίνεται απόλυτο σημείο αναφοράς το πανεπιστήμιο και μάλιστα η συμβολή της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην επαγγελματική σταδιοδρομία. Με αυτή τη λογική υποβαθμίζεται ο κυρίαρχος ρόλος της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που είναι -μεταξύ άλλων σημαντικότερων στόχων- η βάση για την τριτοβάθμια. Αν δεν αποκτήσουμε τις γενικές γνώσεις και τις βασικές δεξιότητες που πρέπει να καλλιεργήσουν τα προηγούμενα στάδια, τότε στο πανεπιστήμιο και δυσκολευόμαστε και μένουμε στην επιφάνεια των αντικειμένων που διδάσκονται. Σε ευρύτερο πλαίσιο, αν, για παράδειγμα, η γυμναστική και τα καλλιτεχνικά είναι μαθήματα "τριτεύοντα" τότε δίνουμε "τριτεύοντα" ρόλο στην υγεία μας, στην αισθητική μας, στον σεβασμό προς το διαφορετικό, δικό μας ή των άλλων. Σίγουρα αυτό δεν είναι επιθυμητό μοντέλο πολίτη. Ούτε καν καλού επαγγελματία, που φαίνεται να μας ενδιαφέρει περισσότερο.

Η εκπαίδευση πρέπει συνολικά να μορφώνει τους ανθρώπους, δηλαδή να τους δίνει ελευθερία! Αυτή είναι δουλειά της.

 

Production: "MEDIA WAREHOUSE - GRAND MAGAZINE"

Συνέντευξη: Τάσος Ντερτιλής

Φωτογράφος: Νίκος Ζαχαρόπουλος

Assistant producer: Γιώργος Ζαχαρόπουλος